Webinaarit: Näkökulmia perusopetuksen arviointiin

Webinaareista tukea, innostusta ja uusia näkökulmia perusopetuksen arvioinnin kehittämiseen

Arviointiklubin koulutuskokonaisuus rakentui lähitapaamisten ja webinaarien tukemana koulutusosallistujien henkilökohtaisten ammatillisten tai koulu- ja kuntakohtaisten arvioinnin kehittämistehtävien ja kokeilujen edistämiseen ja läpiviemiseen.

Webinaareissa arviointia tarkasteltiin eri näkökulmista, ja mukaan saimme asiantuntijoita eri puolilta koulutuskenttää. Osan webinaareista toteutti hanketta koordinoiva liikelaitos Otavia ja osan yhteistyökumppani TRIM-keskus Tampereen yliopistolta.

Arvioinnin ABC ja OPS

Webinaarissa tarkastellaan oppilaan oppimisen ja osaamisen arvioinnin peruslähtökohtia. Webinaari on toteutettu

Toteutus: Aki Luostarinen ja Iida-Maria Peltomaa, Otavia
Ajankohdat: 24.9.2019, 4.2.2019 ja 16.9.2019

 
 
 

Esteetön arviointi

Arvioinnissa on ominaista luoda arviointiin osallistuvalle erilaisia tukitoimia tarvittaessa. Entä jos arviointia alkaakin rakentaa lähtökohtaisesti esteettömästi, niin että siihen osallistuminen onnistuisi mahdollisimman erilaisista lähtökohdista käsin?

Toteutus: Juuso Henrik Nieminen, Helsingin yliopisto
Ajankohdat: 15.10.2018, 25.2.2019 ja 18.11.2019

 

Jatkuva ja monipuolinen arviointi - Suunnittelusta toteutukseen!

Tarkastelussa on se, kuin arviointi on keskeinen osa pedagogista suunnittelua. Se mitä opitaan, vaikuttaa siihen, kuinka arvioidaan, ja toisin päin! Arvioinnin tulee siis aina olla linjassa opetuksen kanssa. Tarkastelussa myös tavoitteisiin perustuvan arvioinnin perusperiaatteet sekä itse- ja vertaisarviointi.

Toteutus: Najat Ouakrim-Soivio (Suomen NOS Oy)
Ajankohdat: 22.10.2018 ja 21.10.2019

 

Opettaja arvioijana

Arviointityötä tehdään tarkasti opetussuunnitelman mukaan ja siinä pyritään mahdollisimaan vertailtavaan ja tasapuoliseen lopputulokseen. Arvioijana opettaja on kuitenkin ihminen siinä, missä muutkin. Webinaarissa tarkastellaan niitä tekijöitä, jotka vaikuttavat opettajan arviointityöhön ja joista jokaisen on tärkeä olla tietoinen.

Toteutus: Mirja Tarnanen, Jyväskylän yliopisto
Ajankohta: 3.12.2018

 
 
 

TVT arvioinnin tukena - teoreettista taustaa

Tieto- ja viestintäteknologian arviointikäyttöä tarkastellaan tässä webinaarissa enemmän teoreettisen taustan ja oppimisportfolioiden näkökulmasta.

Toteutus: Antti Syvänen, TRIM-keskus, Tampereen yliopisto
Ajankohdat: 8.10.2019, 11.2.2019 ja 30.9.2019

 
 
 

TVT arvioinnin tukena - käytännön esimerkkejä ja toteutuksia

Tieto- ja viestintäteknologia arvioinnin tukena -webinaarin toisessa osassa tarkastellaan erilaisia maksullisia ja maksuttomia sovelluksia, joita voi hyödyntää osana arviointia tai laajemmin arvioinnin portfoliokäyttöön.

Toteutus: Jaakko Vuorio, TRIM-keskus, Tampereen yliopisto
Ajankohdat: 29.10.2019, 11.3.2019 ja 4.11.2019

 
 
 

Kohtaaminen, vuorovaikutus ja arviointikeskustelut

Arvioinnista iso osa tapahtuu ihmisten välisissä kohtaamisissa - niin opettajien, oppilaiden kuin huoltajienkin välillä. Webinaarissa avataan vuorovaikutuksen ja kohtaamisen perusperiaatteita sekä käsitellään opettajien, oppilaiden ja huoltaijen välisten oppimis- ja osaamiskeskustelujen piirteitä.

Toteutus: Aki Luostarinen ja Eveliina Pöysti, Otavia
Ajankohdat: 5.11.2018 ja 18.11.2019

 
 
 

Hankkeen logo ja Suunta-, Otavia- ja Tampereen yliopisto -logot
Opetushallitus rahoittaa -logo
 

Arvioinklubi-hanke on Opetushallituksen rahoittama ja liikelaitos Otavian 2018-19 toteuttama perusopetuksen henkilöstökoulutushanke, jossa tutustuttiin perusopetuksen laadukkaaseen oppimisen ja osaamiseen arviointiin ja kehitettiin koulutusosallistujien kanssa oppilasarviointia perusopetuksessa.