Suunta-tiimin tehtyjä projekteja
Monialaisten oppimiskokonaisuuksien opas, juliste ja verkkosivusto
Monialaiset.fi -sivustolla tutustutaan eri puolilla Suomea toteutettuihin kokonaisuuksiin. Sivustolta löydät myös maksuttoman oppaan ja julisteen oman kokonaisuutenne suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin tueksi.
Yhteyshenkilöt: Iida-Maria Peltomaa, Aki Luostarinen
Agenda 2030 -toimintakortit
Opetushallituksen rahoittamassa STEAMOK-hankkeessa kehitetyt Agenda 2030 -kortit sisältävät kolme korttia kuhunkin tavoitteeseen liittyen:
Ensimmäinen kortti esittelee tavoitteen pähkinänkuoressa.
Toinen kortti sisältää lyhyen tehtävän, joista voidaan rakentaa pistetyöskentelyrata.
Kolmas kortti sisältää laajemman tehtävän.
Yhteyshenkilö: Iida-Maria Peltomaa
OKO! Osallisuus, kokemuksellisuus ja osaaminen näkyväksi
ESR-rahoitteisessa hankkeessa kehitetään pelipedagogiikkaa, osaamismerkkien hyödyntämistä, monimediaisia materiaaleja ja ekososiaalisen sivistyksen ja kestävän kehityksen teemoja lukiokoulutuksessa vuosina 2020-22.
Yhteyshenkilö: Aki Luostarinen
TULUS - Tulevaisuuden lukioon suuntaamassa
Tulus on uuden lukiolain täytäänpanoa ja LOPS2019-opetussuunnitelmatyötä tukeva ja edistävä hanke vuosina 2019-21. Hankkeen rahoittaa Opetushallitus. Hanketta koordinoi Otavian Nettilukio ja osatoteuttaja hankkeessa toimii Mikkelin lukio.
Yhteyshenkilö: Aki Luostarinen
OPS-hautomot
Opetushallituksen rahoittamat neljä henkilöstökoulushanketta tarjosivat opetussuunnitelmatyöhön liittyvää koulutusta perusopetuksen ja lukion opettajille ympäri Suomen vuosina 2013-2017.
Yhteyshenkilöt: Iida-Maria Peltomaa, Aki Luostarinen
Koulutuskeskiviikot
Sitran käynnistämät Koulutuskeskiviikot jatkuivat Opetushallituksen rahoittamana ja Otavan Opiston koordinoimana yleissivistävän koulutuksen henkilöstölle suunnattuna hankkeena 2016-2017.
Yhteyshenkilö: Iida-Maria Peltomaa
Viisari - lukion arviointikulttuurin kehittämishanke
Otavan Opisto koordinoi Opetushallituksen rahoittamaa hanketta, jossa kuudessa lukiossa kokeiltiin ja kehitettiin arvioinnin monipuolistamisen käytännön keinoja lukion uuden opetussuunnitelman hengessä. Erityistä huomiota kiinnitettiin opiskelijan rooliin arvioinnin käytänteissä.
Yhteyshenkilö: Anne Rongas
Startup High School
Syksyllä 2017 käynnistyvän startup-lukion perustajina ovat Slush, HundrED ja Otavan Opisto. Alkuvaiheessa startup-lukion oppimäärä koostuu kolmesta kurssista, jotka pitävät sisällään yritteliäisyyden perusteita ja teoriaa, erilaisia luovan ajattelun ja ongelmanratkaisun taitoja sekä käytännön tekemistä.
Yhteyshenkilöt: Aki Luostarinen, Iida-Maria Peltomaa
Shake – Innovaatiokokeilujen uusi malli
Testataan ja tuotekehitetään ilmiöpohjaiseen oppimiseen perustuvia uuden yrittäjyyden ja innovaatioiden tukemisen kokeiluja. Tavoitteena on luoda ilmiöpohjaisesti ja kokeilukulttuuriin perustuen oppilaitosasteet ylittävä ja elinkeinoelämän kanssa yhteinen opintomalli, joka osaltaan tukee oppilaitoksesta toiseen sekä työhön ja yrittäjyyteen siirtymistä.
Yhteyshenkilö: Heikki Koponen
Oppikamu - vertaisoppimisen tukeminen verkossa
Otavia koordinoi Opetushallituksen rahoittamaa hanketta, jossa kehitetään etäopiskelijoiden vertais- ja yhteisoppimista vahvistavaa toimintamallia.
Yhteyshenkilö: Kari Hintikka
Poluttamo - oma digipolku oppimiseen
Poluttamo on kolmivuotinen konsortiohanke, joka tähtää sujuviin siirtymiin toisen asteen koulutuksesta jatko-opintoihin sekä opintojen ja työelämän välillä. Siirtymiä tuetaan mm. visuaalisella henkilökohtaisella opintosuunnitelmalla (VOPS), oppimisanalytiikalla sekä vertaisvalmennuksella. Poluttamoa rahoitti Euroopan sosiaalirahasto (ESR).
Yhteyshenkilö: Kari Hintikka
Nordic Learning Center Innovation
Nordplus Adult project aims at redesigning and innovating the participating partners existing solutions to educational challenges. Particularly with focus on generating sustainable learning centre models relative to the challenges each participating institution faces locally, regionally, nationally and cross-nationally.
Yhteyshenkilö: Iida-Maria Peltomaa
Arviointiklubi - Perusopetuksen prosessinaikaista arviointia kehittämässä
Arviointiklubi-henkilöstökoulutushanketta rahoitti Opetushallitus. Hanke toteutettiin kolmena koulutuskokonaisuutena vuosien 2018-2019 aikana. Koulutuksessa perehdyttiin prosessinaikaiseen arviointiin ja tieto- ja viestintäteknologiaan arvioinnissa sekä kehitettiin arviointia kouluilla kokeiluiden kautta.
Yhteyshenkilö: Aki Luostarinen
Sykettä arviointiin
Opetushallituksen rahoittama henkilöstökoulutushanke, jonka kohderyhminä olivat lukio-opettajat ja lukion opinto-ohjaajat. Koulutuksen tavoitteina olivat sekä opettajan arviointiosaamisen lisääminen että oman lukion arviointikulttuurin työstäminen.
Yhteyshenkilö: Anne Rongas
STEAMOK - monialainen oppimiskokonaisuus
Opetushallituksen lukuvuosina 2017-2019 rahoittamassa innovatiivisten oppimisympäristöjen kehittämishankkeessa kehitettiin monialainen oppimiskokonaisuus, jossa 5.-9. vuosiluokan oppilaat lähestyvät kestävän kehityksen tavoitteita STEAM-ajattelun kautta.
Yhteyshenkilö: Iida-Maria Peltomaa
Teemasta toimeen!
Innovaatio-osaamista ja kestävää tulevaisuutta teemaopintokursseilla
Hankkeessa kehitetään kolmen lukion teemaopintokurssin suunnitelma ja materiaalit. Kursseilla opiskelijat tutustuvat kestävään kehityksen, keinoälyn ja tulevaisuudentutkimuksen keskeisiin haasteisiin ja innovoivat näihin yhdessä ratkaisuja vuosina. Otavia koordinoi Opetushallituksen rahoittamaa innovatiivisten oppimisympäristöjen kehittämishanketta lukuvuosina 2018-2020.
Yhteyshenkilö: Aki Luostarinen
Mestariharjoituksia – Materiaali- ja harjoituspakki LOPS2019
Opetushallituksen rahoittamassa Mestariharjoituksia – Materiaali- ja harjoituspakki LOPS2019 -hankkeessa tuotetaan lukion uuden opetussuunnitelman mukaisesti oppiainerajoja ylittäviä harjoituksia. Harjoitusten tarkoituksena on lisätä laaja-alaisia opiskelu- ja työelämätaitoja. Hankkeessa: (1) kootaan lukioon sopivia jo olemassa olevia aineistoja, (2) tuotetaan lisäksi ohjauksen ja tuen resursseja harjoitusten laatimiseen, (3) työstetään resursseja toimiviksi harjoituksiksi suunnittelupohjien avulla työpajoissa sekä (4) julkaistaan tukiaineistot ja harjoitukset Avointen oppimateriaalien kirjastossa (aoe.fi). Hankekausi: 11/2020-12/2021
Yhteyshenkilö: Anne Rongas
Pulssi
Otavia koordinoi lukuvuosina 2017-2019 Opetushallituksen rahoittamaa hanketta, joka kohdentui opiskelijan rooliin arvioinnin osapuolena. Hankkeen aikaisella toiminnalla luotiin yhteistä ymmärrystä arvioinnin monipuolistamiseen.
Yhteyshenkilö: Anne Rongas
Nordplus Adult: Bridging the Theory-practice Gap in Teacher Training
The project aims at bridging the gap between theory and practice in teacher training through iterative experimental interventions based on action research methodology and design-based research. The premise of the project is that the teachers work with the challenges they find to be the most urgent to improve upon related to their everyday practice.
Coordinator: Iida-Maria Peltomaa
Tunnetko naapurisi?
Otavia oli mukana Koneen säätiön rahoittamassa ja Helsingin yliopiston koordinoimassa Tunnetko naapurisi -hankeessa. Tutkijoista, pedagogeista ja mediatuottajista koostuvassa monialaisessa hankkeessa käytettiin imitaatiopelejä naapuruussuhteiden tutkimiseen sekä kehittämiseen yhteisöllisen oppimisen keinoin ja digitaalisille massamedia-alustoille tuotettavan ohjelmaformaatin avulla. Tavoitteena oli lisätä empatiaa ja luoda entistä syvempää ymmärrystä jatkuvasti muuttuvien naapuruuksien välille. Lisätietoja myös hankkeen Facebook-sivulla.
Yhteyshenkilöt: Tiina Airaksinen, Heikki Koponen
Digillä duuniin (digitaaliset sovellukset nuorten työllisyyspalveluissa)
Otavia on pelipedagogiikasta vastaavana osatoteuttajana XAMK:n koordinoimassa hankkeessa, jonka tavoitteena on koulutuksen ja työn ulkopuolella olevien alle 30-vuotiaiden nuorten kouluttautumisen ja työllistymisen edistäminen. Kolmevuotinen hanke käynnistyi kesäkuussa 2017.
Yhteyshenkilö: Heikki Koponen
Vahvistu verkossa
Hankkeessa kehitetään, mallinnetaan ja pilotoidaan aikuisten perustaitoja (luku-, kirjoitus-, matemaattisia- ja tvt-taitoja) tukevia ja osaamista vahvistavia digipedagogisia menetelmiä, ratkaisuja ja malleja.