TULUS - Tulevaisuuden lukioon suuntaamassa

Tulus-logo.jpg

Tulus-hankkeessa valmistaudutaan lukion uuden opetussuunnitelman käyttöönottoon, pohjustetaan jatkuvaa OPS-osaamisen kehittämistä sekä edistetään uuden lukiolain täytäntöönpanoa.

Hanketta koordinoi liikelaitos Otavian Nettilukio ja osatoteutuksesta vastaa Mikkelin lukio.

 

Hankkeen kehittämiskohteina ovat mm.

  • Toimintakulttuuria kehitetään entistä avoimemmaksi, osallistavammaksi ja oppilaitosrajoja ylittävämmäksi.

  • Vahvistetaan moniammatillista yhteistyötä lukiokoulutuksen kehittämisessä.

  • Kehitetään opetusmenetelmiä ja materiaaleja sekä arviointia uuden opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.

  • Ratkaisuja haetaan ohjauksen ja opetuksen yksilöllistämiseen sekä erityisen tuen tarpeisiin vastaamiseen lähi- ja verkko-opiskelussa.

  • Lukiokoulutuksen laadunhallinnan prosesseja vahvistetaan niin oppilaitosten sisäisesti kuin ulkopuolisten toimijoiden avulla.

  • Korkeakoulu- ja työelämäyhteistyöhön haetaan paikallisia ja valtakunnallisia malleja.

Hankkeella tuetaan opiskelijan sitoutumista lukio-opiskeluun, edistetään nykyistä tehokkaammin erilaisten opiskelijoiden opinnoissa etenemistä ja lisätään näillä keinoin lukiokoulutuksen vaikuttavuutta niin yksilö-, yhteisö- kuin yhteiskunnallisellakin tasolla.

Tulus logot nettilukio miklu oph kuva.png

LOPS-webinaarit 2021

Tulus-hanke järjestää keväällä 2021 webinaareja LOPS-teemojen kehittämistyön tueksi. Tarkempi aikataulu ja ilmoittautumisohjeet päivittyy tällä sivulla kevään aikana.

 
Esitekuva kuvituskuvana webinaarista. Kuvassa samat tekstit lukevat kuvan vieressä/jälkeen.

22.4.2021 Vuorovaikutus ja läsnäolo verkko-opetuksessa

Webinaari 22.4.2021 klo 14.00-14.30
(keskusteluaikaa varattu 14.30 jälkeen)

Heli Tyrväinen, Sanna Uotinen ja Leena Valkonen Jyväskylän avoimesta yliopistosta esittelevät sitä, kuinka voimme tukea läsnäolon kokemusta ja vahvistaa vuorovaikutusta verkko-opetuksessa. Näkökulmana ovat sekä ei-samanaikainen että reaaliaikainen verkko-opetus.

Webinaarin järjestämän Tulus-hankkeen pääkohderyhmää on lukiokoulutuksen henkilöstö, mutta webinaari on avoin kaikille.

Katso webinaarin tallenteet alta tai Oppimisen tulevaisuus -Youtube-kanavalta (linkki avautuu ulkopuoliseen palveluun).

 
Esitekuva kuvituskuvana webinaarista. Kuvassa samat tekstit lukevat kuvan vieressä/jälkeen.

19.4.2021 Liikkuva opiskelu lähi- ja etäopetuksessa

Annika Jäntti Savon koulutuskuntayhtymän liikkuvan opiskelun hankkeesta Aktiivinen Sakky tulee kertomaa, millaisia ratkaisuja Sakkyssa on tehty liikkuvaan lähiopetukseen ja etäopetukseen.

Webinaarin järjestämän Tulus-hankkeen pääkohderyhmää on lukiokoulutuksen henkilöstö, mutta webinaari on avoin kaikille.

Katso webinaarin tallenteet alta.

 
 
Esitekuva kuvituskuvana webinaarista. Kuvassa samat tekstit lukevat kuvan vieressä/jälkeen.

24.3.2021 Kasvun purjeet ja visualisointi oppimisen tukena

Sanna Eulenberger toimii palvelumuotoilijana ja on luonut suomenkiestä Kasvun purjeet toimintamallia/viitekehystä (learning journey map).

Tania Rodriguez-Kaarto tutkii oppimisen ja opiskelutaitojen kehittymisen tukemista visualisointien avulla.

Katso webinaarin tallenteet alta.

 
 
 

Iloa ja energiaa LOPS2021-työhön

Ajankohta: 16.4.2020 klo 9.30-16.00
Paikka: Nettilukon Blackboard Collaborate

Tulus-hanke järjestää huhtikuussa 2020 LOPS-teemoja käsittelevän koulutuspäivän verkossa. Koulutus on avoin kaikille kiinnostuneille! Päivässä käsitellään LOPS-muutoksen yleisiä linjauksia ja taustoja, perehdytään opiskelijahyvinvointiin ja työskennellään työpajoissa mm. ainerajat ylittävän oppimisen ja laaja-alaisen osaamisen parissa.

Päivän ohjelma

9.30-9.40 Tervetuloa ja orientaatio päivään (Aki Luostarinen ja Miia Siven, Nettilukio, Otavia)
9.40-9.55 Opetushallituksen terveiset LOPS-työhön (Petri Lehikoinen, Opetushallitus)
9.55-10.10 Tutustuminen
10.15-11.30 Rinnakkaiset työpajat
11.30-12.30 Lounas
12.30-13.15 Lukiolaisen hyvinvointi ja LOPS2021 (Sari Autio, Kasvutila Oy)
13.15-14.00 Työskentely: Kevään kokemuksista tukea tulevaan paikalliseen LOPS-työhön (Aki Luostarinen ja Miia Siven)
14.00-14.30 Kahvitauko
14.30-15.45 Aineryhmätyöskentely
15.45-16.00 Päivän koonti

Rinnakkaisissa työpajoissa osallistujat saavat valita seuraavista:

  • Laaja-alainen osaaminen lukiossa, Päivi Nilivaara (Innoline Oy)

  • Opiskelijan apuna - ohjaus ja uusi opetussuunnitelma, Enni Karjalainen ja Virve Mörsky (Otavia)

  • Yhdessä yli ainerajojen - Ainerajat ylittävä oppiminen uudessa LOPSissa, Aki Luostarinen ja Eveliina Pöysti (Otavia)

  • Toimijuutta edistävä arviointi lukiossa, Juuso Nieminen (Itä-Suomen yliopisto)

Tallenteet ja esitysmateriaalit

Otavian Nettilukion Tulus-hankkeen järjestämässä Iloa ja energiaa LOPS2019-työhön -koulutuspäivässä Aki Luostarinen ja Miia Siven (Nettilukio, Otavia) kuvaav...

UUTTA RAKENTAMASSA ILOA JA ENERGIAA LOPS2019- TYÖSKENTELYYN Aki Luostarinen ja Miia Siven Liikelaitos Otavia Nettilukio, 16.4.2020 Collaboraten chat: Löydät chatin oikeasta alakulmasta violetin kuvakkeen takaa. Sivuvalikkoa ei kannata sulkea kännykän edellinen- näppäimellä. Se saattaa sulkea koko...

 
Otavian Nettilukion Tulus-hankkeen järjestämässä Iloa ja energiaa LOPS2019-työhön -koulutuspäivässä Sari Autio (Kasvutila Oy) kertoo koululaisten hyvinvointi...
Tutustu Sari Aution esitysmateriaaliin kuvaa klikkaamalla tai. tästä linkistä: Lukiolaisen hyvinvointi, jaksaminen ja LOPS 2021 (linkki ohjaa Google Drive -palveluun).

Tutustu Sari Aution esitysmateriaaliin kuvaa klikkaamalla tai. tästä linkistä: Lukiolaisen hyvinvointi, jaksaminen ja LOPS 2021 (linkki ohjaa Google Drive -palveluun).

 
Otavian Nettilukion Tulus-hankkeen järjestämässä Iloa ja energiaa LOPS2019-työhön -koulutuspäivässä Aki Luostarinen ja Miia Siven (Nettilukio, Otavia) koosta...
 

Tavoite: Paikallinen LOPS2019-työ ja lukiolain toimeenpano

Vastuuhenkilöt: Aki Luostarinen ja Miia Siven

Nettilukiossa LOPS2019 työ käynnistettiin, kun ensimmäinen luonnon tulevasta lukion opetussuunnitelman perusteista julkaistiin. Tulus-hankkeen puitteissa lähdimme työstämään opetussuunitelman yleistä osaa sekä ainekohtaisia osioita paikalliseksi opetussuunnitelma-asiakirjaksi. Asiakirjaa keskeisempi tavoite oli rakentaa uusia toimintamalleja ja kehittää nykyistä toimintaa vastaamaan opetussuunnitelman tarpeita.

LOPS-työ jäsennettiin (a) opettajien ja ohjaajien itsenäiseen työskentelyyn, (b) aineryhmien ja LOPS-teemaryhmien työskentelyyn sekä (c) kaikkien yhteisiin pedagogisiin LOPS-aamu- ja iltapäiviin, joissa opetussuunnitelman tavoitteisiin pureuduttiin yhdessä.

Opetussuunnitelmatekstiä työstettiin koko hankekauden ajan kirjoittaen, lukien ja kommentoiden ja taas uudelleen kirjoittajien.

Kevät 2019

Hankkeen käynnistäminen ja opetussuunnitelmaprosessin suunnittelu.

Syksy 2019

Opetussuunnitelmaprosessin aikatauluttaminen ja työryhmien käynnistäminen.

Lokakuu: LOPS-tapaamiset “Yhdessä kohti uutta LOPSia”

  • Luvut 1-2: Lukiokoulutuksen tehtävä ja arvot

  • Luku 3: Opetuksen toteuttaminen

  • Luku 4: Opiskelun ohjaus

Marraskuu: LOPS-tapaaminen “Yhdessä kohti uutta LOPSia”

  • Luku 5: Oppimisen arviointi

Joulukuu: LOPS-tapaaminen “Yhdessä kohti uutta LOPSia”

  • Luvut 6.1-6.2.: Opetuksen tavoitteet ja laaja-alainen osaaminen

Ainekohtainen LOPS-työ käynnistettiin yleisen osan käsittelyjen rinnalla. Tutustu LOPS-työryhmien dioihin ja työskentelyihin Tulus-blogissa: https://www.edusuunta.fi/tulusblogi/lops-tapaamiset (linkki avautuu uuteen välilehteen)

Kevät 2020

Yleisen osan läpikäymistä ja työstämistä sekä ainekohtaista LOPS-työtä: kärkenä se, kuinka opetussuunnitelman tavoitteet realisioituvat Nettilukion opetuksessa, ohjauksessa, oppimateriaaleissa ja oppimisympäristössä. Paikallista päätöksentekoa ja hallinnollisia linjauksia ja muutoksia vaativien asioiden edistämistä.

Iloa ja energiaa LOPS-työhön! -koulutuspäivä 16.4.2020

Toteutimme hankkeen puitteissa kaikille avoimen LOPS-koulutuspäivän. Päivää markkinoitiin erityisesti Itä-Suomen lukioiden kehittämisverkoston kouluille, mutta ilmoittautuminen on avointa valtakunnallista. Voit tutustua päivän sisältöön, tuotoksiin ja tallenteisiin Tulus-blogissa: https://www.edusuunta.fi/tulusblogi/iloa-ja-energiaa-lops-tyohon (linkki avautuu uuteen välilehteen).

Syksy 2020

Syyskuu: LOPS-tapaaminen – Arv(i)on mekin ansaitsemme (arvioinnin kehittäminen)

Lokakuu: LOPS-tapaaminen – Nettilukion ja aikuislukion toimintakulttuuri

Marraskuu: LOPS-tapaaminen – Laaja-alainen osaaminen

Joulukuu LOPS-tapaaminen – Ohjaus

Voit tutustua syksyn 2020 LOPS-tapaamisten työskentelydioihin ja tuotoksiin Tulus-blogissa: https://www.edusuunta.fi/tulusblogi/lops-tyoryhmat-toimintaa-jasentamassa (linkki avautuu uuteen välilehteen).

Tavoitteena viimeistellä yleisen osan paikalliset täsmennykset ja ainekohtaiset osiot.

Kevät 2021

Yleisen osan ja ainekohtaisten osioiden läpilukua ja kommentointia sekä asiakirjan viimeisiä muokkauksia. Nettilukion ja Otavan Opiston aikuislukion opetussuunnitelma hyväksyttäväksi lautakuntaan.

Nettilukion paikallisen aikuisten lukiokoulutuksen opetussuunnitelman löydät ePerusteista ja kokonaisuudessaan pdf-tiedostona Nettilukion sivuilta www.nettilukio.fi (linkki avautuu ulkopuoliseen palveluun) ja suoralinkillä (Google Drive -palvelussa) https://drive.google.com/file/d/1gQwi3in3IG7MtTdAdCpJlgh3TqaxBA6K/view (linkki avautuu ulkopuoliseen palveluun).


Sivun koonti: Aki Luostarinen

Tavoite: Tuen tarpeiden polutus Nettilukiossa

Vastuuhenkilöt: Virve Mörsky ja Annika Auronen

Tavoite: Laatua lukiokoulutukseen Tulus-hankkeessa

Vastuuhenkilöt: Miia Siven ja Aki Luostarinen

Tulus-hankkeessa laatutyötä lähdettiin Nettilukiossa ja Mikkelin lukiossa kehittämään edelleen. Prosessi lähti liikkeelle nykytilanteen arvioinnista, jossa kartoitettiin jo tehtävän laadunseuranta ja -kehittämistyö. Tämän pohjalta rakennettiin systemaattinen, kokoava laadunhallinnan käsikirja. Käsikirjassa painopiste haluttiin pitää siinä, että saisimme aidosti laatutyötämme edistävän kokoavan paikan, eikä arkistoon jäävää asiakirjaa.

Laadunhallinnan edistäminen Nettilukiossa

Laatutyö Nettilukiossa eteni vaiheittain. Työryhmässä oli niin opetuksen, ohjauksen, oppimisympäristön kuin sisällöntuotannonkin edustus. Työtä tehtiin vaiheuttain ja siihen osallistettiin tarpeen mukaan työryhmän ulkopuolisia tekijöitä. Laatutyö Nettilukiossa kiinnittyy laajemmin koko Otavia-organisaation strategiaan ja tavoitteisiin. Otavian strategian löydät Otavian sivuilta (linkki avautuu ulkopuoliseen sivustoon).

Liikelaitoksen johtokunta Johtaja-rehtori Harri JokinenLukiokoulutuksen rehtori Jari Kinnula>> Liitelaitoksen visio ja strategiaVerkkokoulutuspäällikkö Miia SivenKehityspäällikkö Aki LuostarinenNettilukion linjanvetäjä Riikka TurpeinenOhjausti…
 

Syksy 2019 Tilannekartoitus ja työryhmän kokoaminen

Laatutyö aloitettiin kokoamalla työryhmään jäseniä nettikoulutuksen eri toimialoilta. Työryhmässä olivat mukana:

  • Verkkokoulutuspäällikkö Miia Siven (nyk. lukiokoulutuksen rehtori)

  • Kehityspäällikkö Aki Luostarinen

  • Ohjaustiimin tiiminvetäjä Tiina Ovaskainen (aiem. Liimatainen)

  • Sisältökoordinaattori Nina Kurki (nyk. oppimisympäristöpäällikkö)

  • Nettilukion linjanvetäjä Riikka Turpeinen (nyk. verkkokoulutuspäällikkö)

Olemassa olevia laadunhallintaan liittyviä kyselyitämme olivat mm. opiskelijoille vuosittain tehtävä arviointikysely sekä sisältötiimin keräämä oppimateriaaleja koskeva palaute opiskelijoilta ja opettajilta.

Käsikirjaan lähdettiin määrittelemään vastauksia kysymyksiin:

  • Mitä tarkoitamme, kun puhumme laadusta?

  • Mitä on laadunhallinta?

  • Miksi laatua tulee seurata ja kehittää? Ketä varten työtä tehdään?

  • Mistä kaikista elementeistä laatutyö koostuu?

Alkumäärittelyihin liittyen kokosimme tietoa käsikirjaan Nettilukion laatutyöstä. Lisäksi linkitimme työhön nykyiset laatukriteerimme ja laadunseurantakyselymme.

Nettikoulutuksissa laadunhallinta keskittyy vahvasti opiskelijakokemukseen vaikuttavaan opetuksen, ohjauksen, oppimateriaalien ja oppimisympäristöjen laadun määrittelyyn, toteuttamiseen ja seurantaan. Näihin vaikuttavat välillisesti myös sisäiset la…
 

Kevät 2020 LAatukyselyiden laatiminen ja teetättäminen sekä laadun kehittäminen

Alkukartoituksen jälkeen aloimme koota ja kehittää laadunseurantaan liittyviä välineitämme sekä poluttaa laatutyötämme seurannasta ja kartoituksesta kehittämiseen ja uudelleenseurantaan.

Laadunseuranta sisältää mm.

  • Oppimateriaalin sisällöntuotannon laatukriteerit.

  • Oppimisympäristön laatukriteerit.

  • Ohjauksen laatukriteerit.

  • Opetuksen laatukriteerit.

  • Arviointikysely opiskelijoille (vuosittain).

  • Oppimateriaalin palautekysely opiskelijoille ja opettajille (jatkuva).

  • Ohjaajien työn laadun itsearviointi (jatkuva, vuosittaiset muistutukset).

  • Opettajien työn laadun itsearviointi (jatkuva, vuosittaiset muistutukset).

Kaiken laadunhallintatyön keskiössä on se, miksi Nettilukio palveluineen, opetus- ja ohjauskäytänteineen, materiaaleineen ja ympäristöineen on olemassa, eli opiskelija. Sen mitä teemme, tulisi palvella välillisesti tai välittömästi opiskelijaa ja tätä kautta koko lukiokoulutuksen perustehtävää ja lukiokoulutuksen sivistyksellisiä tavoitteita.

Laatutyö tulee todeksi lukiokoulutuksen arjessa ja jokaisessa opiskelijan kokemassa kohtaamisessa (vuorovaikutus opettajien, ohjaajien, ympäristön, materiaalien yms. kanssa), jolloin laatukäsikirjalla ei ole merkitystä, jos laatutyöllä emme pysty pureutumaan myös arjen muutokseen. Käsikirjaan kootut kyselyt ja polutettu seuranta ja kehittäminen ovat arjen lukiokoulutuksen työväline – käsikirja itsessään ei tee koulutuksesta laadukkaampaa.

Tutustu Nettilukion Laatukäsikirjaan (linkki avautuu Google Sites -palveluun uuteen ikkunaan).

Kaiken laatutyön tulee kiinnittyä opiskelijan kokemuksen ja oppimisen parantamiseen. Koulutuksen laatua kehitetään jatkuvasti arjessa. Se ei ole vain kertaluontoinen "projekti".

Teksti: Aki Luostarinen

Lisätietoja laadun kehittämisestä Nettilukiossa: Aki Luostarinen, Miia Siven ja Tiina Ovaskainen

Lisätietoja laadun kehittämisestä Mikkelin lukiossa: Miika Lahti

Aki Luostarinen kasvokuva
Miia Siven kasvokuva
Tiina Ovaskainen kasvokuva
Miika Lahti kasvokuva
 

 

Hankkeen kokonaiskoordinoinnista vastaa liikelaitos Otavian Nettilukio. Osatoteuttajana hankkeessa toimii Mikkelin lukio. Voit ottaa meihin yhteyttä henkilökohtaisesti tai jättää yhteydenottopyynnön alla olevalla lomakkeella.

Tutustu Nettilukioon (linkki ulkopuoliselle sivustolle).

Tutustu Mikkelin lukioon (linkki ulkopuoliselle sivustolle).

 

Nettilukion hankehenkilöstö

2019 OO Aki_Luostarinen  kopio.jpg

Aki Luostarinen

Hankekordinaattori
Kehityspäällikkö, aineenopettaja

LOPS2019, laadunhallinta

aki.luostarinen@otavia.fi
050 311 7255

Miia nettilukio20 kopio 2 neliö.jpg

Miia Siven

Hanketyöntekijä
Verkkokoulutuspäällikkö, aineenopettaja

LOPS2019, laadunhallinta

miia.siven@otavia.fi
044 129 4671

TiinaLiimatainen2.jpg

Tiina Ovaskainen

Hanketyöntekijä
Verkko-ohjaaja, opinto-ohjaaja

Korkeakoulu- ja työelämäyhteistyö

tiina.ovaskainen@otavia.fi
044 794 5360

Kuviot.png

Virve Mörsky

Hanketyöntekijä
Verkko-ohjaaja, aineenopettaja

Erityinen tuki, yksilölliset polut

virve.morsky@otavia.fi

Kuviot.png

Annika Auronen

Hanketyöntekijä
Verkko-ohjaaja, opinto-ohjaaja

Erityinen tuki, yksilölliset polut

annika.auronen@otavia.fi

Kuviot.png

Enni Karjalainen

Hanketyöntekijä
Verkko-ohjaaja, opinto-ohjaaja

Korkeakoulu- ja työelämäyhteistyö

enni.karjalainen@otavia.fi

 

Mikkelin lukion hankehenkilöstö

MiikaLahti.png

Miika Lahti

Hankkeen vastuuhenkilö
Aineenopettaja

LOPS2019, korkeakouluyhteistyö

Kuviot.png

Ulla Koivukangas

Hanketyöntekijä
Aineenopettaja

LOPS2019, korkeakouluyhteistyö

 
 

Ota meihin yhteyttä