OKO! - osallisuus, kokemuksellisuus ja osaaminen näkyväksi. Hanke on ESR-rahoitteinen ja kestää 1.1.2020–30.6.2022

 
Oko -hankkeen logo
Euroopan unionin sivistysrahasto logo
ely isompi.JPG
Vipuvoimaa EU logo
 
 

Aikuisopiskelija tuo mukanaan opintoihin oman taustansa ja kokemuksensa. Kuinka hän voisi hyödyntää niitä opintojen aikana? Voisivatko osaamismerkit olla tässä apuna? Millaisilla elämyksellisillä ja pelillisillä opintojaksoilla hän saisi lisämotivaatiota opintoihin? Millaisia uusia monimediaisia materiaaleja verkko-opinnot tarvitsevat? Millaisia opintokokonaisuuksia voidaan rakentaa ekososiaalisen sivitystyksen ja kestävän kehityksen teemojen ympärille?

OKO!-hanke tutkii ja kehittää mm. näitä kysymyksiä toiminnassaan. Toiminta on jaettu seuraaviin työpaketteihin:

1. Pelillisyys ja osallistaminen

Työpaketissa kehitetään ja sovelletaan pelien käyttöä eri oppiaineissa, kurssikokonaisuuksissa, oppimistaitojen kehittämisessä ja opintojen ohjauksessa. Menetelmissä käytetään etenkin roolipelillisiä elementtejä ja hyödynnetään digitaalisia sovelluksia pelielämysten toteuttamiseksi.

2. Osaamismerkit

Hankkeessa luodaan laaja-alaisia osaamismerkistöjä, jotka tuovat näkyviin opiskelijan jo valmiina olevia sekä opintojen aikana hankittuja taitoja. Osaamismerkistöt suunnitellaan opiskelijalähtöisesti kohtaamaan aitoa tarvetta ja niitä kehitetään yhteistyössä opiskelijoiden kanssa.

Tutustu Osaamismerkkeihin.

3. Monimediaiset materiaalit

Hankkeen aikana kehitetään seuraavia monimediallisia kokonaisuuksia:
- Oppiaineisiin liittyvät laadukkaat ja saavutettavuusdirektiivin täyttävät verkkomateriaali- ja videotuotannot
- Ammattilaisille suunnatut sosiaaliseen median ja mediatuotantojen koulutukset
- Podcast-sarjat, joka käsittelee yleissivistävää opetuskenttää ajankohtaisista näkökulmista ja antavat tukea opiskeluun

Tutustu monimediaisiin materiaaleihin:

  1. Koulutusmateriaalia

  2. Järkipuinti-podcast

  3. Muikku puhuu -podcast

  4. Oppimateriaalivideot: Muikun oppimateriaalit (linkki ulkopuoliselle sivulle, avautuu uuteen ikkunaan)

  5. Muita OKO-videoita: Otavian Youtube-kanava (linkki ulkopuoliselle sivulle, avautuu uuteen ikkunaan)

4. Kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen aikuislukiolinja

Hankkeen aikana rakennetaan kestävän kehityksen lukiokoulutusta Otavan kampukselle sekä tätä tukevaa yhteistyöverkostoa.

Tutustu Kestävän tulevaisuuden -opintojaksojen kehittämiseen.

 
image.jpg

Järjestämme osana OKO! – Osallisuus, kokemuksellisuus ja osaaminen näkyväksi -hanketta erilaisia kasvatus-, koulutus- ja nuorisoalojen ammattilaisille suunnattuja webinaareja ja koulutuksia.

Voit ehdottaa meille webinaari- tai koulutusaihetta tai vinkata kiinnostavasta kouluttajasta sähköpostiosoitteeseen aki.luostarinen@otavia.fi.

Menneet tapahtumat

LOISTO!-webinaarisarja

OKO-hanke järjestää keväällä 2022 webinaarisarjan, jossa kuullaan avauksia ja jaetaan käytännön vinkkejä opetusteknologioihin, sosiaaliseen mediaan, kestävään tulevaisuuteen ja muihin ajankohtaisiin teemoihin.

ILMOITTAUDU MUKAAN (linkki avautuu Google forms -palveluun)

Lisätietoja yksittäisistä webinaareista kuvaa klikkaamalla tai täältä: Loisto-esite (linkki avautuu Google Driveen, pdf).

17.3.2022 klo 15-17
H5P-tehtävätyökalu opetuskäytössä
Matleena Laakso

24.3.2022 klo 15-17
Instagram tehokäyttöön oppilaitoksissa
Henna Kuvaja, Kuulu Oy

31.3.2022 klo 15-17
Video- ja valokuvauksen ammattilaisvinkit
Juuso Kolehmainen, Otavia

6.4. klo 15-17
Kokemuksellinen ja osallistava oppilaitos
Liisa-Maija Malinen, Mukamas Learning Design

13.4.2022 klo 14-16
Osaamismerkit oppilaitoskäytössä ja monimediaiset materiaalit kehitys- ja opetustyössä
Tuija Salminen ja Aki Luostarinen, Otavia

21.4.2022 klo 15-17
Canva tehokäyttöön oppilaitoksissa
Henna Kuvaja, Kuulu Oy

28.4.2022 klo 15-17
Opiskelijalle saavutettava opetus ja opettajan työkuorman keventäminen
Petteri Hyvönen, Naantalin lukio

10.5.2022 klo 15-17
Ajattelen, siis opin – Oppimisen taitojen tukeminen
Tiina-Maria Päivänsalo

16.5.2022 klo 15-17
Tulevaisuusohjaus oppilaitostoiminnassa
Sari Miettinen ja Johanna Ollila, Turun yliopisto

18.5.2022 klo 15-17
Arvot, sivistys, elämäntavat ja oppiminen
Arto O. Salonen

25.5.2022 klo 15-17
Tiktok tehokäyttöön oppilaitoksissa
Jenna Ojala, MySome

LOISTO-koulutus 18.11.2021

Uutta virtaa etäopetukseen ja oppilaitoksen näkyvyyteen Loisto-koulutuspäivästä!

Ajankohta: 18.11.2021 klo 8.45-15.45
Paikka: verkkototeutus
Hinta: maksuton
Ilmoittautuminen: Lomakkeella

Tervetuloa OKO-hankkeen järjestämään opetusteknologian ja sosiaalisen median teemoja käsittelevään koulutuspäivään.

Ohjelmassa mm.

- Sosiaalinen media opettajan työssä
- Pelilliset ja osallistavat välineet
- Opetusvideoiden suunnittelu ja toteutus
- Visuaalisten elementtien kehittäminen

Pääset tustustumaan ohjelmaan ja rinnakkaisiin osioihin tarkemmin klikkaamaan vieressä olevaa kuvaa tai siirtymällä ilmoittautumislomakkeelle.

Matleena-webinaari2IG.png

Webinaari

Elävöitä opetusta lyhyillä videoilla ja animaatioilla -keskiviikkona 8.9.2021 klo 14.00-16.30

Digipedagogiikan pioneeri ja pitkän linjan arvostettu kouluttaja Matleena Laakso vetää nyt toisen koulutus- ja kasvatusalan ammattilaisille suunnatun toiminnallisen webinaarin osana OKO-hanketta.

Webinaarissa tutustutaan opetuskäytössä maksuttomiin sovelluksiin, joiden avulla voi luoda erilaisia videoita omista, sovelluksen tai Pixabay-sivuston materiaaleista. Sovelluksista esillä ovat mm. suosittu Adobe Spark Video ja animaatioista Biteable ja Powtoon. Esittelyn jälkeen kokeilemme näitä sovelluksia itsekin, joten voit ideoita teemaa jo valmiiksi. Helpointa on osallistua webinaariin pc-koneella, jolloin oma kokeilu onnistuu ilman erillisten sovellusten lataamista.

Opetusvideot haltuun.png

Webinaari - Opetusvideot haltuun

Torstaina 20.5. klo 14-16.30

Koulutuksessa tuodaan esille pedagogisia ja oppimismuotoiluun liittyviä seikkoja, jotka tukevat opetusvideoiden tekemistä. Lisäksi käydään läpi videotuotannon vaiheet suunnittelusta materiaalin työstöön sekä tutustutaan matkan varrella tarvittaviin välineisiin ja ohjelmistoihin. Koulutuksessa pohditaan myös erilaisten videotyyppien käyttömahdollisuuksia sekä eri mediaelementtien hyödyntämistä videossa.

Kopio_ White & Brown Modern Hiring Poster.png

Webinaari keskiviikkona 24.3. kello 14.30-16.30 - Erinomainen etäopetustunti

Digipedagogiikan pioneeri ja pitkän linjan arvostettu kouluttaja Matleena Laakso vetää koulutus- ja kasvatusalan ammattilaisille suunnatun toiminnallisen webinaarin osana OKO-hanketta.

Matleena Laakso esittelee erilaisia etäopetuksen työkaluja, kuten sovelluksia ja ilmaisohjelmia. Webinaarin aikana sekä tutustutaan uusiin työkaluihin, että etsitään vanhoista ja hyviksi havaituista ohjelmista uusia ominaisuuksia. Lisäksi Matleena avaa sitä, kuinka synnytetään läsnäolon kokemus etäopetuksessa.

Tässä webinaarissa kokeillaan erilaisia tekniikoita ja työkaluja. Toiminnallisen parituntisen aikana opit konkreettisia tekniikoita, joita soveltaa omassa työssäsi.

Webinaari on osallistujille maksuton. Tervetuloa mukaan!

Yellow 8Bit Arcade Photo Game Night Invitation.png

Webinaari keskiviikkona 28.4. kello 14.00-16.30 - Pelipedagogiikan maistiaiset

Pelipedagogiikan asiantuntija Jori Linnamäki vetää koulutus- ja kasvatusalan ammattilaisille suunnatun toiminnallisen webinaarin osana OKO-hanketta.

Pelipedagogiikan maistiaisissa pääset tutustumaan pelipedagogiikkaan toiminnallisesti. Kokonaisuudessa kokeillaan pedagogista peliä, jonka voi halutessaan ottaa käyttöön samantien. Koulutukseen sisältyy myös pelipedagogiikan teoriaa ja yhteistä pohdintaa sen mahdollisuuksista.

Pelillinen lähestyminen aktivoi ja tuo toimijuuden opiskelijoille. Pelilliset menetelmät tukevat motivaatiota ja sitoutumista opintoihin. Pelilliset menetelmät antavat myös opettajalle tilaa toteuttaa itseään luovalla tavalla työssään.

Koulutuksen aikana pelataan yhdessä pedagogista peliä. Pelin sujuvuuden varmistamiseksi ilmoittautuminen on sitova. Webinaariin mahtuu 50 henkilöä, ja osallistujat valitaan ilmoittautumisjärjestyksessä.

White & Brown Modern Hiring Poster.jpg

Webinaari

Webinaari perjantai 26.2 kello 14-16.30 - Luovuutta etäopetukseen ja ohjaukseen

Innostava yrittäjä, valmentaja ja fasilitoija Tuomas Tirkkonen vetää koulutus- ja kasvatusalan ammattilaisille suunnatun toiminnallisen webinaarin osana OKO-hanketta.

Tuomas Tirkkonen tietää, kuinka luodaan turvallinen ilmapiiri osallistumiselle - myös etänä. Tuomas innostaa koulutuksillaan kokeilemaan, käyttäen toiminnallisia menetelmiä.

Tässä webinaarissa kokeillaan erilaisia tekniikoita ja työkaluja. Toiminnallisen parituntisen aikana opit konkreettisia tekniikoita, joita soveltaa omassa työssäsi.

Webinaarin toiminnallisen luonteen vuoksi, osallistujia pyydetään varautumaan kameran käyttöön!

Webinaari 16.12.2020 kello 14-16.30 - Osallistaminen sosiaalisessa mediassa & opetuksessa

Suositun tiedeaiheisen YouTube-kanavan tuottaja Petteri Mikkonen vetää koulutus- ja kasvatusalan ammattilaisille suunnatun toiminnallisen webinaarin osana OKO-hanketta.

Petteri Mikkonen on asiantuntija siinä, miten tuotetaan innostavaa, osallistavaa ja nuoria puhuttelevaa opetusmateriaalia. Tämä sosiaalisen median taitaja on lisäksi koulutukseltaan filosofian maisteri ja aineenopettaja, joten tekemisessä on kiinnostavan sisällön lisäksi vankka pedagoginen pohja.

Koulutustallenteita ja -materiaalia

OKO-hankkeen järjestämistä webinaareista ja koulutuksista pyritään mahdollisimman paljon jakamaan myös vapaasti muiden koulutusalan toimijoiden hyödynnettäväksi. Hankkeessa järjestettyjen koulutusten tallenteita pääset katsomaan Oppimisen tulevaisuus -Youtube-kanavalla.

Loisto-webinaarit kevät 2022

Kevään 2022 Loisto-webinaareissa jatketaan opetusteknologian, sosiaalisen median, audiovisuaalisen tuotannon sekä osallistamisen ja osaamismerkkien parissa. Webinaaritallenteet johdattavat niin fasilitoinnin, H5P-tehtävätyökalujen kuin monimediaisten matereliaalien ja videokuvausvinkkien pariin. Löydät materiaalit tältä sivulta ja Youtuben OKO-soittolistalta.

Petteri Hyvönen (Naantalin lukio): Saavutettava ja tarkoituksenmukainen arviointi

 

Jenna Ojala (MySome oy): Tiktok tehokäyttöön oppilaitoksissa

Johanna Ollila (Turun yliopisto): Tulevaisuusohjaus oppilaitoksissa

TULOSSA

Arto O. Salonen: Arvot, sivistys ja oppiminen

 

Tiina-Maria Päivänsalo: Oppimisen taitojen tukeminen

Petteri Hyvönen (Naantalin lukio): Saavutettava opetus ja opettajan työkuorman vähentäminen

Liisa-Maija Malinen (Mukamas): Kokemuksellinen ja osallistava oppilaitos

 

Juuso Kolehmainen (Otavia): Video- ja valokuvauksen ammattilaisvinkit

 

Tuija Salminen ja Aki Luostarinen (Otavia): Osaamismerkit ja monimediaiset materiaalit

 

Matleena Laakso: H5P-tehtävätyökalut opetuksessa ja oppimateriaaleissa

 

Loisto-koulutuspäivä 18.11.2021

Loisto-koulutuspäivä oli kaikille opetusteknologiasta ja sosiaalisesta mediasta kiinnostuneille avoin koulutuspäivä, jossa pääpaino kuitenkin suunnittelussa oli oppilaitosten henkilön tavoittamisessa (erityisesti yleissivistävä ja ammatillinen toinen aste).

Harto Pönkä: Teknologian ja somen trendit 2021

Sara Miesmaa (MySome): Opettaja ja asiantuntija somessa

Satu Aksovaara (JAMK): Onnistunut hybridiopetus

Matleena Laakso: Osallistavat ja kevyesti pelilliset välineet opetuksessa

Juha Karhu (MySome): Visuaalisuus kuntoon

Mika Loponen (JAMK): Pedagogisesti toimivan opetusvideon suunnittelu

Hanna Siefen: Teknologia älykkään toiminnan apuvälineenä

Järkipuinti – Oppimisen asialla

 

Podcast opetus- ja koulutusalan ammattilaisille

Järkipuinti-podcast käsittelee oppimisen ajankohtaisia teemoja yleissivistävästä näkökulmista. Podcast kurottelee tarraamaan kiinni aiheisiin, jotka ovat oppimisen ja opetuksen kentällä mielenkiintoisia nyt tai tulevaisuudessa. Vieraina jaksoissa on asiantuntijoita aina tutkijoista, suunnittelijoista, opettajiin ja opiskelijoihin.

Uusia jaksoja julkaistaan muutaman viikon välein - pysy kuulolla!

Podcast on kuunneltavissa myös Spotifyssa tai voit kuunnella jaksot suoraan tällä sivulla.

Jakso 1: Kärrynpyöriä ja sydämen sivistystä

Jaksossa Omnian pedagoginen päällikkö Taru Kekkonen (ent. Otavian verkkokoulutuspäällikkö), Otavian verkkokoulutuspäällikkö Miia Siven ja Otavian kehityspäällikkö Aki Luostarinen keskustelevat verkko-opetuksesta ja -oppimisesta sekä siitä, millaisin periaattein Nettilukio on saanut alkunsa ja miten sitä on vuosien saatossa kehitetty.

Mistä syntyy verkossa sydämen sivistys ja miten keskustelu on kärrynpyöriin päätynyt?

Tutustu Nettilukioon (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSO 2: PAKOHuonepelit ja oppiminen

Pakohuonepelit ovat nykyisin hyvin suosittuja. Miten pakohuonepelejä on käytettyy opetuskentällä ja miten niiden kautta oppii? Vieraana jaksossa on Jyväskylän yliopiston opettajakoulutuslaitoksen lehtori Matti Rautiainen.

Tutustu Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitokseen (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSO 3: pelipedagogiikan soveltaminen opetuksessa ja näyttelysuunnittelussa

Nykyaikaisessa näyttelysuunnittelussa voidaan pelien kautta saavuttaa vierailijoille monenlaisia kokemuksia. Miten nämä kokemukset suunnitellaan ja mitä keinoja voidaan käyttää niiden toteuttamiseen?

Jakson vieraana Sodan ja rauhan keskus Muistin pedagogi Jere Linnanen, jolla on taustaa opetuspelien suunnittelussa ja pelipedagogiikan käytössä opetuksessa.

Tutustu Sodan ja rauhan keskus Muistiin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSO 4: pakohuonepelit ja museot

Pakohuoneita on käytetty myös museoissa. Millainen prosessi historiallisen pakohuoneen suunnittelu on ja millaisin tavoittein niitä rakennetaan? Vieraana jaksossa on Sodan ja rauhan keskus Muistin tutkija Leena Hangasmaa.

Tutustu Sodan ja rauhan keskus Muistiin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSo 5: Immersiivinen pelihuone – Out of Orbit

Millainen on uusi immersiivinen pelihuone, johon otetaan mukaan roolipelillisiä elementtejä? Jakson vieraana on Beyond Playn toimitusjohtaja Vera Schneider.

Tutustu Beyond Playhyn (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSO 6: edularppaaminen – Miten oppimista tapahtuu liveroolipelissä?

Edularp on noussut yhä suositummaksi ja monipuolisemmaksi muodoksi tuottaa oppimista liveroolipelielämysten kautta. Mistä siinä on kyse ja mihin edularppaaminen soveltuu erityisen hyvin?

Vieraana jaksossa on 2020 Edularp-konferenssin järjestäjät Maija Korhonen ja Jutta Koskinen.

Tutustu Edularp-konferenssiin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAkso 7: Etäopetusta oppivelvollisuusikäisille – uhka vai mahdollisuus?

Vuoden 2020 keväänä kaikki oppilaitokset siirtyivät ryminällä etäopetukseen. Jo ennen tätä poikkeusaikaa etäopetus on ollut mahdollista ulkomailla asuville perusopetusikäisille etäkoulu Kulkurin kautta. Lisäksi Monni- ja Tuuve-hankkeissa on ollut mahdollisuus tarjota tuettua verkko-opetusta oppivelvollisuusikäisille erityistilanteissa. Jaksossa keskustelemme millaisia kokemuksia on kertynyt ja millaisiin asioihin on erityisesti syytä kiinnittää huomiota.

Keskustelemassa Valteri-koulun Johanna Sergejeff, etäkoulu Kulkurin Tuija Tammelander ja Nettiperuskoulun Annukka Manninen.

Tutustu etäkoulu Kulkuriin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Tutustu Oppimis- ja ohjauskeskus Valteriin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Tutustu Otavian Nettiperuskouluun (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

jakso 8: koulusta parempi oppilaita osallistamalla

Jaksossa pohditaan mitä oppilaiden osallistaminen on. Miksi oppilaiden osallistaminen ja oppijoiden kuuleminen on tärkeää sekä millaisia esimerkkejä ja kokemuksia on jo olemassa. Keskustelemassa Kehittämiskeskus Opinkirjon erityisasiantuntija Tiina Karhuvirta ja tohtorikoulutettava Antti Moilanen.

Tämä podcast löytyy litteroituna: https://link.otavia.fi/36Bcfgo

Tutustu Kehittämiskeskus Opinkirjoon (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

jakso 9: Verkon virrassa – ajatuksia ja kokemuksia verkko-ohjauksesta

Jaksossa keskustellaan laaja-alaisesti verkko-ohjauksesta sekä ohjattavan että ohjaajan näkökulmasta. Mitä ohjaus verkossa mahdollistaa ja missä haastaa? Entä mitä ohjaus digitaalisesti vaatii ohjaajalta?

Keskustelemassa ja tuomassa esiin omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan verkko-ohjauksesta ovat Otavian Nettilukion verkko-ohjaaja Tiina Liimatainen ja Kansanvalistusseuran Etäkoulu Kulkurin opinto-ohjaaja Minna Myllymäki.

Tämä podcast litteroituna: https://link.otavia.fi/2T4IfS6

Tutustu Nettilukioon (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Tutustu etäkoulu Kulkuriin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

JAKSO 10: Toimiva hybridimalli – systemaattinen kehittäminen vaatii aikaa ja resurssia

Nykyään useat digitaaliset mahdollisuudet tarjoavat vaihtoehtoisia tapoja toteuttaa ohjausta, opetusta ja koulutusta. Hämeen ammattikorkeakoulun opinto-ohjaajakoulutuksessa on pilotoitu ja kehitetty systemaattisesti opinto-ohjaajakoulutuksen toteuttamista hybridimuotoisesti jo vuodesta 2016 alkaen. Toimivan hybridimallin systemaattinen kehittäminen on vaatinut aikaa ja resursseja.

Jaksossa keskustelemassa ja kertomassa kokemuksiaan HAMKin opettajakorkeakoulun lehtorit Päivi Pukkila ja Vesa Parkkonen.

Tämä jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/2ImkymC

Tutustu HAMK, ammatillinen opettajankoulutus (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 11: OSaamismerkit eli badget

Meillä kaikilla on monenlaista osaamista. Opinto- ja kurssitodistukset kertovat vain osan osaamisestamme. Millä muulla tavoin osaamista voisi tunnistaa ja tunnustaa? Olisiko osaamismerkeistä hyötyä?

Jaksossa keskustellaan siitä, mitä digitaaliset osaamismerkit oikeastaan ovat ja mitä kaikkea niillä voi tehdä. Jakson vieraina kuullaan Opintokeskus Siviksen asiantuntijaa Lotta Pakasta ja TIEKE:n digiosaamisen vauhdittajaa Merja Sjöblomia.

Tämä jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/3jBEkqD

Tutustu Opintokeskus Sivikseen (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Tutustu TIEKEen (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 12: Delfoi-metodi tutkivan oppimisen työkaluna

Delfoi-menetelmää on käytetty tutkimuskäytössä ja esimerkiksi oppilaitosten kehittämistyössä. Mikä tämä menetelmä on? Miten sen avulla saadaan vastauksia nykytilasta ja miten sen avulla voidaan hahmottaa tulevaa? Miten delfoi-menetelmää voi hyödyntää ja asioihin sitä kannattaisi hyödyntää?

Tämänkertaisessa Järkipuinti-jaksossa aiheesta on keskustelemassa Antti Kauppi ja Jukka Tikkanen.

Tästä löydät jakson litteroituna: https://link.otavia.fi/33xzlCv

Tutustu Metodixiin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Tutustu Otavan Opiston koulutuksiin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 13: Mitä tapahtuu biologian olympialaisissa?

Vuosittain järjestetään kansainväliset biologian olympialaiset. Suomi on menestynyt kilpailussa aiempina vuosina, ja tänäkin vuonna tuliaisina oli kaksi pronssimitalia.

Millainen kilpailu on? Miten se järjestetään? Miten siihen valmistauduttiin ja millainen kokemus tämä kilpailu oli osallistujille?

Tässä Järkipuinnin jaksossa aiheesta keskustelevat Suomen joukkueen valmentaja Niko Johansson ja kilpailuun osallistuneet Otto Litkey ja Eevi Huuskonen.

Täältä löytyy tämä jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/35ZVk6t

Tutustu biologian olympialaisten viralliseen sivustoon (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

jakso 14: kriittinen ajattelu

Mitä ovat ajattelun taidot? Miten ajattelua voi opettaa? Mitä on kriittinen ajattelu, ja kuinka se otetaan osaksi opetusta ja omaa ajattelua? Entä mistä löytää materiaalia kriittisen ajattelun opettamisen tueksi?

Tässä Järkipuinnin jaksossa aiheesta on kertomassa KT, FM / PhD (Ed.), MA (Phil.) ja pitkän linjan tutkija ja tietokirjailija Tuukka Tomperi.

Jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/39cw9hx

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

jakso 15: kykykompassi

Mitä ovat perustaidot ja yleistaidot? Miten taitoja mallinnetaan? Miten näitä perustaitoja vahvistetaan verkossa, ja mitä pitää ottaa huomioon digipedagogiassa ko. kohderyhmän kanssa? Saavutettavuudesta?

Puhumassa: Anne Rongas, Jukka Tikkanen, Kari Hintikka

Tämä jakso litteroituna: http://link.otavia.fi/3aNNaQW

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 16: tunnetaidot ja yksinäisyys opetuksessa

Miia Niemelä puhujana. Yksinäisyys opinnoissa - miten vaikuttaa, mitä opettaja voi tehdä? Miten käsitellä yksinäisyyttä nuoren kanssa? Entä vanhempien? Onko etäopetus vaikuttanut ilmiöön?

Tämä jakso litteroituna: http://link.otavia.fi/3bYtRoF

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 17: Kansainvälisyys oppilaitoksissa

Puhumassa Virpi Keinonen (OPH). Mitä on kansainvälisyys, ja kenelle se kuuluu? Voiko kuka tahansa kansainvälistyä? Miten kansainvälistyminen tuodaan osaksi toisen asteen opintoja? Onko ammatillisissa koulutuksissa sijaa kansainvälisyydelle? Mistä pääsee alkuun, ja onko pakko jos ei haluu?

Jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/3u7oDgz

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 18: voimavaravalmennus

Puhumassa Tuija Nissinen, Anna Pöllönen ja Titta Stedt. Mitä on voimavaravalmennus? Kenelle se sopii, ja kuka sitä voi käyttää työssään? Voisiko opetukseen sisällyttää elementtejä voimavaravalmennuksesta, ja opettaa opiskelijoita tunnistamaan omat voimavaransa?

Tämä jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/3xgV4Mf

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 19: Sateenkaarinuoret koulussa

Puhumassa Marita Karvinen ja Armin Kellomäki SETA:lta. Miten oppilaitos voi tukea sateenkaarinuoria? Miten tasa-arvo toteutuu kouluissa sateenkaarinuorten näkökulmasta nyt, ja mitä pitäisi vielä saada aikaan? Entä mistä opettaja saa apua tasa-arvoisempaan opetukseen, ja tietoa sukupuolesta moninaisena?

Tämä jakso litteroituna: TULOSSA

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 20: yrittäjyyskasvatus

Tässä jaksossa keskustellaan yrittäjyydestä ja yrittäjyyskasvatuksesta. Aihe on ajankohtainen, sillä uusi Lops nostaa sitä esiin vahvasti. Kuinka yrittäjyyttä nostetaan esiin konkreettisesti osana opetusta ja millä keinoin?
Jaksossa asiantuntijoina ovat Maisa Kantanen (XAMK), Piritta Parkkari (XAMK) ja Pekka Hytinkoski (Helsingin Yliopisto - Ruralia-instituutti). Jakson toimittaja Iida Selonen.

Jakson litterointi: https://link.otavia.fi/3b19NkL

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 21: Biologian yo-kokeen muutokset 1921–1969

Tässä jaksossa käydään läpi tutkimusta, jossa käytiin läpi biologian ylioppilaskirjoitusten historiaa välillä 1921-69. Miten kysymykset ovat muuttuneet sisällöllisesti ja pedagogisesti? Tutkimuksesta ovat kertomassa Jakke Neiro ja Niko Johansson.

Litterointi: https://link.otavia.fi/3wXwAXl

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 22: Koulutusjohtaminen, osa 1 Johtajan monet roolit

Tässä kaksiosaisen koulutuksen johtamista käsittelevän Järkipuinti-podcastin ensimmäisessä osiossa Jyväskylän yliopiston Koulutusjohtamisen instituutin yliopisto-opettaja Hanna-Kaisa Pekkarinen ja kouluttaja Jari Kinnula keskustelevat koulutuksen johtamisen monista rooleista. Miten johtajuus määritellään? Mitä on jaettu ja osallistava johtaminen? Entä millaisia tehtäviä ja rooleja oppilaitoksen johtajalle kuuluu ja kuinka johtaa osaamista omassa organisaatiossa? Haastattelijana Aki Luostarinen.

Jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/37ztpdx

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 23: Koulutusjohtaminen, osa 2 Johtajalta tuulensuojaa ja tasapainoa

Tässä kaksiosaisen koulutuksen johtamista käsittelevän Järkipuinti-podcastin toisessa osiossa Jyväskylän yliopiston Koulutusjohtamisen instituutin yliopisto-opettaja Hanna-Kaisa Pekkarinen ja kouluttaja Jari Kinnula keskustelevat siitä, kuinka johtaja voi tukea oppilaitoksensa kehittämistyötä ja vahvistaa tasapainoa kehittämisen ja muun työn välillä. Jaksossa tarkastellaan myös johtajan itsensä saamaa tukea sekä koko työyhteisön työyhteisöosaamista. Lopussa Hanna ja Jari pohtivat, miltä johtamisen tulevaisuus voisi näyttää. Haastattelijana Aki Luostarinen.

Jakson litterointi: https://link.otavia.fi/2Ww2qh3

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 24: Ajatuksia arvioinnista, osa 1 Arvioinnin käytänteet ja kulttuurit

Tässä kaksiosaisessa Järkipuinti-podcastissa keskustellaan arvioinnista. Ensimmäisessä osassa pohditaan mm. seuraavia kysymyksiä: Miten arviointi määritellään ja mitä kaikkea se pitää sisällään? Miten arviointiosaamista voi kehittää? Onko arviointi kulttuurinen kysymys ja voiko arviointikulttuuriin vaikuttaa? Miten tavoitteet ja kriteeriviitteisyys toteutuvat ja miten ne voivat ohjata oppimista? Mitä tutkimustulokset kertovat arvioinnista, arviointikulttuurista ja arviointikäytänteistä?

Arvioinnista keskustelemassa Mirja Tarnanen (Jyväskylän yliopisto) ja Juuso Nieminen (Itä-Suomen yliopisto ja Deakin University).
Haastattelijana Aki Luostarinen (Otavia).

Litterointi: https://link.otavia.fi/3pLNoOW

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 25: Ajatuksia arvioinnista, osa 2 Arviointiosaamisen kehittäminen ja sopivien menetelmien valinta

Tässä kaksiosaisessa Järkipuinti-podcastissa keskustellaan arvioinnista. Jakson toisessa osassa pohditaan mm. seuraavia teemoja ja niihin liittyviä kysymyksiä:
- Oman arviointiosaamisen kehittäminen: Mitä opettajan arviointiosaaminen on ja miten kehittää omaa arviointiosaamista ja koulun tasolla arviointikulttuuria?
- Miten valita omaan opetukseen sopivat arviointimenetelmät ja välineet? Ja miten luoda tavoitteiden ja opetuksen kanssa linjakasta arviointia?
- Milloin ja miten itsearviointia ja arviointiin osallistamista voi hyödyntää omassa opetuksessa?

Arvioinnista keskustelemassa Mirja Tarnanen (Jyväskylän yliopisto) ja Juuso Nieminen (Itä-Suomen yliopisto ja Deakin University). Haastattelijana Aki Luostarinen (Otavia).

Litterointi: TULOSSA

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 26: opettajankoulutuksen jännitteitä, osa 1

Tässä kaksiosaisessa jaksossa käsitellään opettajankoulutusta ja siihen liittyviä jännitteitä.

Jakson ensimmäisessä osassa käsitellään opettajankoulutusta yliopistoissa, ja laajemminkin yhteiskunnallisesta näkökulmasta. Miten esimerkiksi määräytyy, mitä tuleville opettajille opetetaan, ja miten sen hetkinen voimassa oleva opetussuunnitelma vaikuttaa opettajankoulutukseen?

Keskustelemassa Jari Salminen (Helsingin yliopisto) ja Matti Rautiainen (Jyväskylän yliopisto. Haastattelijana Hilla Pesonen (Otavia).

Litterointi: https://link.otavia.fi/3Hu7vbY

JAKSO 27: opettajankoulutuksen jännitteitä, osa 2

Tässä kaksiosaisessa jaksossa käsitellään opettajankoulutusta ja siihen liittyviä jännitteitä.

Jakson toisessa osassa pohditaan opettajankoulutuksen vastaavuutta työelämän paineisiin ja vaatimuksiin sekä saamme kuulla mitä vieraamme muuttaisivat opettajankoulutuksessa.

Keskustelemassa Jari Salminen (Helsingin yliopisto) ja Matti Rautiainen (Jyväskylän yliopisto. Haastattelijana Hilla Pesonen (Otavia).

Litterointi: https://link.otavia.fi/3HE68aI

Jakso 28: Tavoitteena hyvä elämä: yksilölliset, rakenteelliset ja kulttuuriset tekijät valintojen taustoilla

Jokainen pyrkii valinnoillaan luomaan itselleen elämän, joka tuntuisi hyvältä, oikealta ja antoisalta juuri itselle. Millainen on normatiivinen ajatus tai oletus hyvästä elämästä? Millaiselta yhteiskunnan ja kulttuurin tarjoilema hyvän elämän kuvasto näyttää? Miten hyvään elämään pyritään tai millaisten valintojen kautta sitä voi tavoitella?

Millaisia yksilöllisiä, rakenteellisia ja kulttuurisia tekijöitä valintojen taustalla on? Miten mahdollisuuksien tasa-arvo toteutuu? Miten se voi konkretisoitua yksilöiden kokemusmaailmoissa ja millaisia haasteita valintojen hetkillä voi olla?

Aiheesta keskustelemassa Mari Käyhkö ja Päivi Armila Itä-Suomen yliopistosta. Haastattelijana Silva Suomala.

Litterointi: https://link.otavia.fi/335t6IZ

JAKSO 29: verkkopedagogiikkaa kolmella vuosikymmenellä

Tässä jaksossa keskustellaan verkkopedagogiikasta ja sen historiasta, nykypäivästä ja tulevasta. Otavian Nettilukion täyttäessä tänä vuonna 25 vuotta keskustelemassa ovat mukana Otavian lukiokoulutuksen rehtori Miia Siven, verkkokoulutuspäällikkö Riikka Turpeinen ja nettikoulutustiimin vetäjä ja aineopiskelun linjanvetäjä Sari Jaaranen. Keskustelua johtaa kehityspäällikkö Aki Luostarinen.

Keskustelussa mm. se mikä verkkopedagogiikassa ja nettiopiskelussa on olennaista ja tärkeää. Miten opettaa ja ohjata verkossa? Mitä ominaista verkossa toimimisessa on? Millaisia pedagogisia ja teknisiä ratkaisuja on tehty? Miltä Nettilukion ja verkko-opiskelun tulevaisuus näyttävät?

Tänä vuonna Otaviassa on aihetta juhlaan. Otaviassa toimiva Otavan Opiston kansanopisto täyttää 130 vuotta ja Otavian osana toimiva Nettilukio täyden neljännesvuosisadan eli 25 vuotta.

Litterointi tulossa

JAKSO 30: muikku-oppimisympäristön kehittäminen

Tässä jaksossa aiheena on Nettilukiossa ja Nettiperuskoulussa käytössä olevan digitaalisen Muikku-oppimisympäristön kehittäminen.

Mukana haastattelemassa Juuso Kolehmainen ja keskustelemassa ovat mukana Muikun tuoteomistaja Nina Kurki ja kehitystiimin, tiiminvetäjä Jari Lankinen.

Tutustu Muikku-ympäristöön ja sen avoimiin oppimateriaaleihin (linkki avautuu ulkopuoliselle sivulle): https://otavanopisto.muikkuverkko.fi/

Litterointi tulossa myöhemmin

Jakso 31: verkko-oppimateriaalia tekemässä

Tämän kertaisessa Järkipuinto jaksossa keskustellaan sisällöntuotannosta ja verkko-oppimateriaaleista. Keskustelussa ovat mukana sisältötoimittaja Saila Karjalainen, Sisältötoimittaja Varpu Mitikka Ja Otavian Nettilukion kieltenopettaja ja sisällöntuottaja Jenni Järvinen. Keskustelua luotsaamassa Aki Luostarinen.

Tutustu Muikku-ympäristöön ja sen avoimiin oppimateriaaleihin (linkki avautuu ulkopuoliselle sivulle): https://otavanopisto.muikkuverkko.fi/

Litterointi tulee myöhemmin.

Jakso 34: Positiivinen pedagogiikka ja vahvuuskeskeisyys koulussa

Tässä Järkipuinti-jaksossa keskustellaan positiivisesta pedagogiikasta ja luonteenvahvuuksista. Keskustelemassa aiheesta tänään ovat Kirkkonummen Kantivikin koulun rehtori Jouni Koponen ja Askolan koulun kieltenopettaja Sanna Wedman. Haastattelijana toimii Aki Luostarinen.

Litterointi tulossa.

Jakso 35: Demokratiakasvatus ja kriittinen ajattelu

Tässä Järkipuinti-podcast jaksossa uppoudumme demokratiakasvatukseen ja kriittiseen ajatteluun. Demokratia on jotain sellaista, mitä ehkä pidämme itsestäänselvyytenä ja joskus siitä puhuminen saattaa tuntua jopa sanahelinältä. Se on kuitenkin se, mihin nykyaikainen yhteiskuntamme toiminta ja päätöksenteko perustuu. Sosiaalisen median aikakautena sekä pandemian ja epävakaan maailmanpoliittisen “kourissa” demokratiakasvatus noussee keskeisempään asemaan keskusteluissa.

Haastattelemassa Nettilukiosta Aki Luostarinen ja keskustelemassa Tampereen yliopistosta Tuukka Tomperi ja Sonja Helkala.

Litterointi: https://link.otavia.fi/3pqECpQ

 

Muikku puhuu -podcast

Logot: Nettilukio, EU-lippulogo, Vipuvoimaa EU:lta 2014-2020, Ely-keskus, Otavia
 

Muikku puhuu -podcastissa keskustellaan keskeisistä opiskeluun liittyvissä aiheista, kuullaan tarinoita opiskelusta ja annetaan vinkkejä opiskeluun.

Podcastissa käsitellään niin opiskelutekniikoita ja -vinkkejä, ajankäyttöä ja sosiaalisia kysymyksiä kuin lähteiden käyttöäkin.

Podcast on kuunneltavissa myös Spotifyssa tai voit kuunnella jaksot suoraan tällä sivulla.

JAKSO 1: Miten kirjoittaa essee?

Eveliina Pöysti, Anne Rongas, Saara Kotkaranta ja Tarja Varpanen keskustelevat esseen kirjoittamisesta. Esseen kirjoittaminen on oleellinen osa Nettilukion opintoja. Nyt puhumme siitä mitä yhtäläisyyksiä ja eroja esseen kirjoittamisessa on esimerkiksi äikässä ja reaaliaineissa.

Tutustu Nettilukioon (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Tutustu Muikku-oppimisympäristöön ja maksuttomiin oppimateriaaleihin (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso kuunneltavissa myös Spotifyssa (linkki ohjaa ulkopuoliselle sivustolle)

Jakso 2: Entä jos opiskelumotivaatio on kadoksissa?

Varmasti meille jokaiselle on tuttua, että opiskelumotivaatio on joskus kadoksissa. Mitä se motivaatio oikeastaan on? Miksi se motivaatio oikeastaan katoaa ja mitä silloin voisi tehdä? Jaksossa käydään läpi yleisellä tasolla, mistä lähteä etsimään tuota paljon puhuttua motivaatiota. Tässä jaksossa motivaation katoamisen yleisistä syistä keskustelemassa verkko-ohjaajat Eveliina Pöysti ja Terhi Linnansaari-Rajalin.

JAKSO 3: Vinkkejä ja tukea lukivaikeuden tunnistamiseen

Miten voi tunnistaa lukivaikeuden? Lukituki, digilukiseula, lukiseula - mitä nämä ovat? Miten niitä voi ja kannattaa hyödyntää? Keskustelemassa ja valaisemassa lukivaikeuden tunnistamiseen liittyvistä asioista Nettilukion psykologian opettaja Anne Rongas ja verkko-ohjaaja Annika Auronen.

Jakso 4: Osaamismerkit todentamassa osaamista

Meillä kaikilla on monenlaista osaamista. Osaaminen karttuu vapaa-ajalla ja opinnoissa, työssä ja harrastuksissa. Osaamista ei ole aina helppo saada näkyväksi, vaikka monenlaisesta osaamisesta on hyötyä esimerkiksi työnhaussa. Mitä ne osaamismerkit ovat sekä miten ja missä tilanteissa niitä voisi hyödyntää? Tässä jaksossa keskustellaan Nettilukion opettajien Heikki Koposen ja Tuija Salmisen kanssa tarkemmin osaamismerkeistä.

Tämä podcast löytyy litteroituna: https://link.otavia.fi/30FXHZ7

Tutustu OKO:ssa kehitettyihin ja käytettyihin osaamismerkkeihin myös täällä: Osaamismerkit

Jakso 5: Entä jos lukeminen on hidasta? Vinkkejä lukemiseen

Jaksossa keskustellaan, miten toimia, jos lukeminen on hidasta eikä mitään tahdo jäädä mieleen. Millaisia vinkkejä näihin haasteisiin on tarjolla? Vinkkejä tarjoilemassa Nettilukion Annika Auronen ja Anne Rongas.

Tämä podcast löytyy litteroituna: https://link.otavia.fi/2Gn1kfP

Jakso 6: Kielten opiskelun ABC

Lukiossa kielten opiskelu on yksi melko iso osa opiskelua. Kaikki lukiolaiset opiskelevat vähintään kahta kieltä ja jotkut useampaakin. Jaksossa keskustellaan Nettilukion kielitarjonnasta ja annetaan vinkkejä kielten opiskeluun sekä näkökulmia siihen, miten ja miksi kieliä kannattaa harjoitella.
Keskustelemassa Nettilukion kielten opettajat Jenni Järvinen ja Tuija Salminen.

Tämän podcastin litterointi löytyy alla olevan linkin takaa:
https://link.otavia.fi/3iPVhNH

Jakso 7: Lukutoukka keskittyy

Lukeminen tuottaa oppimistuloksia vasta, kun luettu vaikuttaa ajatteluun. Nopea lukeminen ei siis ole tärkein päämäärä vaan ymmärtävä lukeminen. Jotta ymmärtäisi, pitää keskittyä. Mitkä asiat hidastavat ja mitkä asiat edistävät keskittymistä? Jaksossa keskustelemassa ja vinkkejä tarjoilemassa Nettilukion Annika Auronen ja Anne Rongas.

Tämän podcastin litterointi löytyy tästä: https://link.otavia.fi/352Iumq

Jakso 8: Koti yo-koetta – Vinkit humanistisiin reaaliaineisiin

Ylioppilaskirjoitukset on yksi iso osa lukiotaivalta ja eräänlainen päätepiste opinnoille. Tässä jaksossa keskustellaan siitä, mitä kannattaa ottaa huomioon humanististen reaaliaineiden koetilanteessa. Keskustelemassa Nettilukion opettajat Nelli Raivio ja Aki Luostarinen.

Tämän podcastin litterointi: https://link.otavia.fi/37u4pWk

Jakso 9: Kirjoitusvirheiden viidakossa

Virheitä ja epäonnistumisia tulee ja ne ovat osa elämää. On jopa sanottu epäonnistumisen pelko on oppimisen suurin haaste. Jaksossa keskustellaan miten selvitä kirjoitusvirheiden viidakossa ja millaisia vinkkejä kirjoittamiseen on tarjolla. Vinkkejä tarjoilemassa Nettilukion Annika Auronen ja Anne Rongas.

Tämä jakso litteroituna: https://link.otavia.fi/2HDX8c1

Jakso 10: Oppimisen erilaisuus – Oppimisvaikeus esille

Jokainen meistä on erilainen oppija. Jaksossa kurkistetaan erilaisiin oppimisvaikeuksiin. Mitä oppimisvaikeus tarkoittaa, millaisia eri oppimisvaikeuksia on ja miten niitä voi tunnistaa?
Miten meistä jokainen on erilainen oppija? Keskustelemassa Nettilukion verkko-ohjaajat Annika Auronen ja Virve Mörsky.

Jakso on tuotettu yhteistyössä Nettilukion Oppimisen osaaja -hankkeen kanssa. Tutustu hankkeeseen.

Jakso löytyy litteroituna: http://link.otavia.fi/3cyG6sU

Jakso 11: Opiskelutaidot

Opiskelukin on taito, jota voi harjoitella ja jossa voi tulla paremmaksi. Jaksossa kurkistetaan erilaisiin opiskelun taitoihin. Mitä ovat opiskelun taidot, mitkä taidot ovat erityisen tärkeitä opiskelussa, millaisia taitoja tarvitsee jatko-opinnoissa ja miten omia taitojaan voi parantaa? Keskustelemassa Nettilukion verkko-ohjaajat Anne Rongas ja Annika Auronen.

Tämä jakso löytyy litteroituna: http://link.otavia.fi/3oZQXj7

Jakso 12: Kesätyönhaku

Miten haetaan töitä ilman työkokemusta?, Milloin on hyvä aika aloittaa kesätyönhaku?, Mistä paikoista voi kysellä kesätöitä?, Voiko mennä paikan päälle kysymään tai kannattaako edes?, Mistä saa apua työnhakuun?, Millainen on hyvä CV?, Mitä työkaluja on olemassa CV:n tai hakemuksen tekoon? Jaksossa verkko-ohjaaja Silva Suomala kertoo kesätyönhausta ja oman osaamisen esiintuomisesta.

Tämä jakso litteroituna: http://link.otavia.fi/3dDvHNb

Jakso 13: Miten päästä alkuun? Aloittamisen vaikeudesta ja viivyttelystä

Tässä jaksossa käsitellään aloittamisen vaikeutta. Kuinka jaotella suuret tavoitteet pienemmiksi paloiksi ja mite saada aika riittäämään kaikkeen? Opiskelussakin moni pohtii kannattaako multitaskaaminen eli useamman asian yhtäaikainen tekeminen sekä miten päästä eroon prokrastinaatiosta eli jatkuvasta aloittamisen lykkäämisestä tulevaisuuteen.

Mukana keskustelussa Nettilukion ohjaajat Terhi Linnansaari-Rajalin ja Saana Wolff sekä Nettilukion opiskelija Simo Osola. (tutor ja opiskelijakunta, kuvausta opiskelusta).

Jakso 14: Opiskelutaidot – Tavoitteet ja ajanhallinta

Miten lähestyä suuria tavoitteita ja saada aika riittämään opintoihin? Jaksossa pohditaan opiskelutaitojen ja tavoitteiden saavuttamisen lisäksi monia ajanhallintaan liittyviä teemoja. Kannattaakohan multitaskaaminen eli useamman asian yhtäaikainen tekeminen? Miten päästä eroon prokrastinaatiosta eli jatkuvasta aloittamisen lykkäämisestä tulevaisuuteen?

Jaksossa näitä teemoja on pohtimassa verkko-ohjaaja Annika Auronen sekä lääketieteen ja psykologian opiskelija sekä opiskelukoulu -blogin ylläpitäjä Jani Ijas.

Jakson löydät litteroituna täältä: https://link.otavia.fi/3gOnmXE

Jakso 15: Psykologia ammattina, osa 1 – Psykiatrin opiskelu- ja urapolut

Psykologia ammattina -podcastin ensimmäisessä osassa tarkastellaan psykiatrin opiskelu- ja urapolkuja. Mistä psykiatreja tulee, ja minne he sijoittuvat työelämässä? Entä tiedätkö, mitä tekee psykiatri koulumaailmassa?

Podcastissa Valteri-koulujen psykologi Elina Vierimaa ja psykiatri Perttu Eskelinen keskustelevat psykologin ja psykiatrin työstä ja koulutuksesta.

Jakso löytyy litteroituna: https://link.otavia.fi/3tsrbH1

Jakso 16: Psykologia ammattina, osa 2 - Ammatillinen kehittyminen ja yliopistokoulutus

Psykologia ammattina -podcastin toisessa osassa tarkastellaan psykologin ja psykiatrin ammatillista kehitystä ja perustutkintokoulutusta. Mitä eroa on psykologilla ja psykiatrilla? Miten näiden ammattien työnkuvat ja koulutukset eroavat? Mitä yhtäläisyyksiä ammateissa on?

Podcastissa Valteri-koulujen psykologi Elina Vierimaa ja psykiatri Perttu Eskelinen keskustelevat psykologin ja psykiatrin työstä ja koulutuksesta.

Jakso löytyy litteroituna: https://link.otavia.fi/3DRVMCR

Jakso 17: Psykologia ammattina, osa 3 – Psykiatri lääkärinä ja erilaiset psykologiaa opiskelevan urapolut

Psykologia ammattina -podcastin kolmannessa osassa kuvataan psykiatrin työtä lääkärinä sekä tarkastellaan erilaisia psykologiaa korkeakouluissa opiskelleiden urapolkuja? Mitä erilaisia psykologian osa-alueita tai psykiatrian erikoisaloja on olemassa, eli mihin kaikkeen psykologin ja psykiatrin työssä voi erikoistua?

Podcastissa Valteri-koulujen psykologi Elina Vierimaa ja psykiatri Perttu Eskelinen keskustelevat psykologin ja psykiatrin työstä ja koulutuksesta.

Jakso löytyy litteroituna: https://link.otavia.fi/2ZfKSH0

Jakso 18: Uupuminen ja palautuminen

Opiskelu voi joskus aiheuttaa stressiä ja uupumusta, jolloin into opiskeluun meinaa hiipua. Miten tunnistaa ja estää esimerkiksi opiskeluista johtuvaa uupumista? Minkälaisia palautumisen keinoja löytyy, ja miten löytää niistä itselleen sopivia? Näistä teemoista on verkkopedagogi Hilla Pesosen kanssa keskustelemassa psykologian asiantuntija Anni Hänninen ja erityissuunnittelija Laura Lappi. He ovat kehittämässä myös Nettilukiolle opiskelijoiden hyvinvointia edistävää Opinvoimala -sivustoa.

Jakso on toteutettu yhteistyössä HOT – Hyvinvointipalvelut opiskelun tukena -hankkeen kanssa. Tutustu hankkeeseen.

Jakso löytyy litteroituna: https://link.otavia.fi/3ECLRkD

Jakso 19: Lähdekritiikki

Missä vaiheessa esseet eivät ole enää oman tietämyksen esittelyä ja miksi? Jaksossa vieraana yksi Tiedenaisten perustajista, luokan- ja terveystiedon opettaja Sanni Härmä ja pohdimme yhdessä, miten tunnistaa oikea tieto ja käyttää sitä oikein. Löytyykö vastaus kenties Wikipediasta tai sosiaalisesta mediasta?

Tiedenaiset: https://www.tiedenaiset.fi/ (linkki ulkopuoliselle sivustolle, avautuu uuteen ikkunaan)

Litterointi: https://link.otavia.fi/3SVH2dB

 
osaamismerkki_kulta_1.png

Osaamismerkit aikuislukiossa

Hankkeessa luodaan laaja-alaisia osaamismerkistöjä, jotka tuovat näkyviin opiskelijan jo valmiina olevia sekä opintojen aikana hankittuja taitoja. 

Osaamismerkistöt suunnitellaan opiskelijalähtöisesti kohtaamaan aitoa tarvetta. Tämä tehdään hankkeen alussa toteutettavilla opiskelijoille suunnatuilla kyselyillä ja arvioinneilla. 

Osaamismerkkien tekemisen ja myöntämisen osalta hankkeessa käytetään jo olemassaolevia ohjelmistoja ja alustoja.

Osa Otavian myöntämistä merkeistä löytyy avoimesti haettavana Open Badge Passportista: https://openbadgepassport.com/app/gallery/badges

 

Kestävän tulevaisuuden osaamismerkit

Hankkeessa kehitettiin yhteistyössä työpaketti 4:n kanssa Kestävän tulevaisuuden osaamisen osaamismerkistö. Opiskelija voi hakea itselleen seitsemän eri teeman mukaista osaamismerkkiä, ja nämä kaikki saatuaan, kokoavan Kestävän tulevaisuuden osaamismerkin.

Kysy lisätietoja Otavian omasta merkistöstä tuija.salminen@otavia.fi.

Kestävä tulevaisuus -merkki

Osaamismerkin saaja on osallistunut aktiivisesti Ekososiaalinen sivistys -opintokokonaisuuteen (3 op). Opintokokonaisuus on Otavan Opiston aikuislukion koordinoima pilottina toimiva lukiokurssi, jossa teemoina ovat erityisesti kestävän kehityksen, ekososiaalisen sivistyksen ja tulevaisuuden tutkimuksen aihepiirit.

Minä ja yhteisöt -merkki

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti Ekososiaalisen sivistyksen opintojakson ensimmäiseen osaan Minä ja yhteisöt (1 op). Opiskelija on osoittanut sitoutumista ekososiaalisen sivistyksen näkökulmiin oman arkielämänsä puitteissa sekä laajemmissa konteksteissa.

Talous, yhteiskunta ja ympäristö -merkki

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti Ekososiaalisen sivistyksen opintojakson toiseen osaan Talous, yhteiskunta ja ympäristö (1 op). Opiskelija on osoittanut sitoutumista ekososiaalisen sivistyksen näkökulmiin oman arkielämänsä puitteissa sekä laajemmissa konteksteissa.

Tulevaisuus ja utopiat -merkki

Opiskelija on osallistunut aktiivisesti Ekososiaalisen sivistyksen opintojakson kolmanteen osaan Tulevaisuus ja utopiat (1 op). Opiskelija on osoittanut sitoutumista ekososiaalisen sivistyksen näkökulmiin oman arkielämänsä puitteissa sekä laajemmissa konteksteissa.

Tulevaisuus-merkki

Osaamismerkin haltija on osoittanut sitoutumista ekososiaalisen sivistyksen näkökulmiin oman arkielämänsä puitteissa sekä laajemmissa konteksteissa. Hän on osallistunut aktiivisesti Kestävä tulevaisuus -opintojakson tulevaisuusosioon.

Minä osana kestävää yhteisöä -merkki

Merkin haltija on osoittanut sitoutumista ekososiaalisen sivistyksen näkökulmiin oman arkielämänsä puitteissa sekä laajemmissa konteksteissa. Hän on osallistunut aktiivisesti Kestävä tulevaisuus opintojakson Minä osana kestävää yhteisöä -osioon.

Kestävä yhteiskunta -merkki

Merkin haltija on osoittanut sitoutumista ekososiaalisen sivistyksen näkökulmiin oman arkielämänsä puitteissa sekä laajemmissa konteksteissa. Hän on osallistunut aktiivisesti Kestävä tulevaisuus opintojakson Kestävä yhteiskunta -osioon. Hän on osoittanut kykyä samaistua erilaiseen sosioekonomiseen asemaan sekä argumentoida sen pohjalta, silti huomioiden omien lähtökohtien vaikutuksen siihen.

Kestävä tulevaisuus -merkki

Osaamismerkin haltija on osoittanut sitoutumista ekososiaalisen sivistyksen näkökulmiin oman arkielämän puitteissa, sekä laajemmissa konteksteissa. Hän on osallistunut aktiivisesti Kestävä tulevaisuus opintojaksoon. Opintojakso on Otavan Opiston aikuislukion koordinoima pilottina toimiva lukion opintojakso, jossa teemoina ovat erityisesti kestävän kehityksen, ekososiaalisen sivistyksen ja tulevaisuuden tutkimuksen aihepiirit.

Tulevaisuuden työelämäosaamisen merkit (SIVIS)

Osaamismerkkien logot. Kahdeksan vihderänpunaista osaamismerkkilogoa.

Sivis Ry:n tulevaisuuden työelämän osaamismerkit otettiin hankkeessa käyttöön yhteistyössä Siviksen kanssa. Lue lisää merkkikokonaisuudesta (pdf-tiedosto): https://www.ok-sivis.fi/media/tyoelamataidot-osaamismerkit-sivis.pdf

Organisointitaidot-merkki

Organisointitaidot-merkin haltija osaa hallita kokonaisuuksia. Organisointitaidot edellyttävät kykyä työskennellä itsenäisesti ja suunnitella oma työajankäyttö niin, että tavoite tulee saavutetuksi määräajassa.

Itsenäinen työskentely -merkki

Itsenäinen työskentely -merkin haltija osaa työskennellä itsenäisesti. Hän osaa suunnitella ja aikatauluttaa omaa toimintaansa.

Yhteistyötaito-merkki

Yhteistyötaito-merkin haltija osaa toimia ryhmässä. Hän myös ymmärtää, että yhteistyön kautta on mahdollista saada aikaan enemmän kuin yksin.

Oppimiskyky-merkki

Oppimiskyky-merkin haltija haluaa oppia uutta ja kehittää omia taitojaan. Hän miettii mahdollisuuksia ja tilanteita, joissa hän voi kehittää taitojaan ja tunnistaa millaisia haasteita ja motivaatioita hänellä on uuden oppimisessa.

Luovuus-merkki

Merkin haltijalla on taito tuottaa uusia ideoita. Hän osaa keksiä ratkaisuja olemassa oleviin ongelmiin ja kehittää olemassa olevaa.

Monikulttuurisuustaito-merkki

Monikulttuurisuustaito-merkin haltija on osaa toimia erilaisissa kulttuurisissa toimintaympäristöissä ja eri kulttuureista tulevien henkilöiden kanssa. Hän ymmärtää, että henkilöillä voi olla kulttuuriin liittyviä erilaisia tapoja toimia. Merkin saaja on osoittanut osaavansa sovittaa erilaisia toimintatapoja yhteen.

Digiosaaminen-merkki

Digiosaaminen-merkin haltija osaa hyödyntää eri digitaalisia sovelluksia, järjestelmiä ja laitteita.

Viestintäosaaminen-merkki

Viestintäosaaminen-merkin haltija osaa luoda, muokata ja jakaa digitaalista tai muuta kirjallista tietoa eri kanavissa.

Digiosaamisen merkit (Tieke)

Otavia käyttää Tieke Ry:n luoman digiosaamisen osaamismerkistöä. Merkkejä on myönnetty mm. lukiolaisille, maahanmuuttajaopiskelijoille sekä romaniosallistjille yhteistyössä Opetus- ja kulttuuriministeriön Marta-hankkeen kanssa.

Tieke kuvaa merkistöä seuraavasti:

Osaamismerkistö sisältää viisiportaisen mallin digiosaamisen todentamiseen. Osaamismerkit on tarkoitettu yhtälailla opiskelijoiden, opetushenkilöstön, työelämän, vapaan sivistystyön henkilöstön ja asiakkaiden tai kenen tahansa kansalaisen suoritettaviksi. Portaat noudattavat ammatillisen koulutuksen osaamistasoja T1 – K5.

Digitaitojen osaamismerkistö koostuu kymmenestä osaamismerkistä ja viidestä koontimerkistä. Koontimerkin saa aina, kun kyseisen osaamistason kaikki osaamismerkit ja edellisen tason koontimerkki on suoritettu hyväksytysti.

———

Tutustu merkistöön tarkemmin Tieken sivuilla: https://tieke.fi/hankkeet/osuvat-taidot/osaamismerkkijarjestelma/

Delfoi: Tulevaisuuden tutkimuksen osaamismerkit

Delphi-osaamismerkkien kuvat

Hankkeen loppu vaiheessa alettiin suunnitella Delfoi-tutkijayhteisön osaamismerkkejä tulevaisuuden tutkimuksen menetelmien hallinnasta.

Merkistön ensimmäiset merkit otettiin käyttöön hankkeen päätyttyä syksyllä 2022. Merkistöä täydennetään ja merkkejä jaetaan yhä hankkeen päättymisen jälkeen.

Tällä hetkellä käytössä ovat merkit:

  1. Delfoi-fasilitaattiori

  2. Delfoi-panelisti

 
kestävä_tulevaisuus_tunnus_sininen_gradient.png

Kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen aikuislukiolinja

Hankkeen aikana kehitetään yhteistyökumppaneiden tuella uudenlaista aikuisten lähilukiokoulutusta Mikkelin Otavassa. Lähilukion kantava teemana on kestävä kehitys ja ekososiaalinen sivistys, jolla pyritään vastaamaan tämän päivän ja tulevaisuuden kestävän kehityksen haasteisiin lukio-opiskelujen aikana ja rinnalla.

Otavassa toteutettava lähilukiokoulutus palvelee ensisijaisesti eteläsavolaisia aikuislukiolaisia, mutta houkuttelee alueelle opiskelijoita myös muualta kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen painotuksella. Toteutuessaan linja tarjoaa mahdollisuuden rakentaa yhteistyötä myös alueen nuorisoasteen lukiokoulutuksen kanssa. Otavan Opistolle on myönnetty Okkasäätiön
kestävän kehityksen sertifikaatti vapaalle sivistystyölle.

 

 

Yhteyshenkilöt

Projektipäällikkö / Pelillisyys ja osaaminen -työpaketti

Aki Luostarinen (08/2021 alkaen)
aki.luostarinen@otavia.fi
050 311 7255

01/2020-08/2021
Heikki Koponen

Osaamismerkit

Tuija Salminen
tuija.salminen(at)otavia.fi
044 7943 544

Monimediaiset materiaalit

Juuso Kolehmainen
juuso.kolehmainen@otavia.fi
040 8323 845

Kestävän kehityksen ja ekososiaalisen sivistyksen aikuislukiolinja

Jukka Tikkanen (08/2021-06/2022)
044 794 5103
jukka.tikkanen@otavia.fi

Lauri Ylä-Jussila (01/2020-07/2021)
044 7943 554
lauri.yla-jussila(at)otavia.fi