Logot: Lyhty, Nettilukio, Mikkelin lukio, Opetushallitus rahoittaa
 

Lyhty - Laatua, yhteistyötä ja hyvinvointia lukiokoulutukseen Mikkelissä

Lyhty-hanke on rahoitettu Opetushallituksen rahoituskokonaisuudesta Valtion erityisavustus lukiokoulutuksen laatu- ja saavutettavuusohjelman edistämiseen 2022–24 (tutustu rahoituskokonaisuuteen Opetushallituksen sivustolla). Hanketta toteutetaan sekä Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavian Nettilukiossa että Mikkelin lukiossa, ja siinä tehdään alueellista seutuyhteistyötä Pieksämäen ja Savonlinnan lukioiden kanssa.

Hankkeessa kehitetään neljää kärkeä:

  1. Lukiokoulutuksen laatutyö: käydään lukiohenkilöstön kanssa läpi Kansallinen lukiokoulutuksen laatustrategia ja päivitetään paikallisia lukiokoulutuksen laatukäsikirjoja.

  2. Hyvinvointi ja osallisuus: Vahvistetaan ja tuetaan opiskeluhyvinvointia (ja laajemmin opiskelukykyä) sekä vahvistetaan opiskelijoiden osallisuutta lukiokoulutuksen kehittämisessä.

  3. Kehittyvä toimintakulttuuri: Laatuprosessin rinnalla arvioidaan ja kehitetään lukiotoimijoiden toimintakulttuuria kansallisten ja paikallisesti yhdessä määriteltyjen tavoitteiden mukaiseksi.

  4. Lukiokoulutuksen saavutettavuus: Kehitetään opiskelijalle saavutettavia ratkaisuja lukiokoulutukseen Mikkelissä ja yhteistyössä eteläsavolaisten muiden koulutustoimijoiden kanssa.

Hanke tarjoaa lukioille mahdollisuuden tehdä prosessimaista lukiokoulutuksen laatutyötä, joka tukee myös jatkuvaa opetussuunnitelmaprosessia. Laadun arviointi ja siitä nousevat kehittämiskohteet kytkeytyvät sekä kansalliseen laatustrategiaan että opetussuunnitelmaan.

Yhteystiedot:
Aki Luostarinen
Hankekoordinaattori, Nettilukion hankevastaava
aki.luostarinen@otavia.fi
050 311 7255

Miika Lahti
Mikkelin lukion hankevastaava
miika.lahti@sivistys.mikkeli.fi

Laatutyön lähtökohdat

Laatutyön lähtökohtana on viime kädessä aina opiskelijan kokemus ja oppimistulokset, mutta työtä ohjaavat kansalliset ja paikalliset asiakirjat, kuten opetussuunnitelmat. Lyhty-hankkeen laatutyö perustuu kansalliseen lukiokoulutuksen laatustrategiaan.

Laatutyö on jatkumo, jossa asiakirjoissa ja yhteisesti määritettyjä laatutekijöistä nousevia laatukriteereitä ja laatulupauksia seurataan ja arvioidaan, toimintaa kehitetään ja tavoitteita täsmennetään.

kuvattu laatuprosessia
 
 

Laatutyön lukuvuosi 2023-24

* Sivu päivityksessä *

Elokuu

  • Opiskelijoiden arviointikyselyn tulosten purkaminen ja suhteutus laatustrategiaan

  • Lukuvuoden aikataulutus ja toimintasuunnitelman tarkentaminen laatutyön osalta

Syyskuu

  • Henkilöstön laatukysely

    • Laatukyselyssä viisi osiota (1) kansalliset ja paikalliset asiakirjat ja normit, (2) laadukas opetus ja oppiminen, (3) toimintakulttuuri, (4) hyvinvointi ja osallisuus sekä (5) saavutettava lukiokoulutus.

    • Kunkin osion sisältöjä koskevia väittämiä arvioitiin asteikolla 1 Ei lainkaan … 5 Toteutuu hyvin.

Lokakuu

Marraskuu

  • Henkilöstön laatukyselyn tulosten purku

Joulukuu

  • Nettikoulutusten tiimipäivä

    • Teemoina “me työyhteisönä”, opiskelijoiden yhteisöllisyys ja inklusiivinen kieli

Tammikuu

  • Opettajien vertaisarviointi

  • Opekokouksessa esittelyssä Opinvoimalan ja Pedagogisen ideapakan käyttö opetuksessa ja ohjauksessa

  • Laatukäsikirjan päivitystyö aloitettiin

Helmikuu

  • Pedagoginen aamupäivä

    • Teemana psykologinen turvallisuus, josta myös täsmentävä kysely

  • Kysely S2-opiskelijoille

Maaliskuu

  • Opekokous

    • S2-kyselyn tulosten purku

  • Pedagoginen aamupäivä

    • Tekoäly Nettikoulutuksissa

  • Opiskeluhuoltoinfo

Huhtikuu

  • Henkilöstön verkkopedagogiikan kehittämispäivä

    • Orientaatio laatutyöhön etäpakopelin avulla, jossa henkilöstö ratkoo erilaisia laatutyöhön ja työyhteisöön liittyviä pulmia.

    • Tulevan lukuvuoden aikataulutus ja rytmittäminen

  • ITK-konferenssi

    • Laatutyöhön liittyvä sparraus, verkostoituminen eri puolella tehtävien laatuhankkeiden kanssa, oman toiminnan esittelyä, käytännön ideoiden keräämistä.

  • Laatutyön Etelä-Savoon yhteistapaaminen 29.4.

    • Kommentit ja keskustelua Mikkelin, Savonlinnan ja Pieksämäen laatutyöstä. Mukana Kuopion ja Joensuun edustajat.

  • Laatutyön podcast-jaksojen äänitys:

    • Laatutyö Mikkelin ja Savonlinnan lukioissa

    • Vuorovaikutus, kohtaaminen ja viestintä verkko-opiskelussa

Toukokuu

  • Pedagoginen aamupäivä: katsaus mennesseen ja tulevaan

    • Lukuvuoden tulosten, tehdyn työn ja onnistumisten läpikäymistä.

    • Tulevan lukuvuoden raamitusten ja aikataulujen läpikäynti.

    • Tulevan lukuvuoden kehittämistavoitteiden läpikäynti.

    • Tiimityön pelisäännöt.

  • Laatukäsikirjan julkaiseminen (ja päivittämisen jatkaminen)

  • Laatutyön podcast-jaksojen äänitys:

    • Psykologinen turvallisuus oppilaitoksessa

    • Mentalisaatiokyky osana toimivaa vuorovaikutusta ja yhteistyötä

    • Opiskelijakuntatoiminta

Laatukäsikirja

Lyhty-hankkeessa Otavian Nettikoulutusten laatukäsikirja kulkee ja täydentyy koko hankeajan vahvasti tekemisen rinnalla. Yksi hankkeen keskeisistä tavoitteista onkin laatukäsikirjan päivittäminen ja sen käyttöönoton aloittaminen.

Nettilukiossa keskeiseksi on nostettu kansallisen Lukiokoulutuksen laatustrategian laatutekijöiden työstäminen yhdessä henkilöstön kanssa. Prosessissa pyritään konkretiaan, eli suhteuttamaan tekeminen käytännön työhön. Työstämisen yhteydessä on laadittu laatulupaukset eri tiimien ja ammattiryhmien laatutyön takaamiseksi.

Laatukäsikirjaa päivitetään vielä loppuhankekauden ajan, ja päivitystyö jatkuu hankkeen jälkeenkin.

Nettikoulutusten laatukäsikirjan löydät osoitteesta: https://link.otavia.fi/laatukäsikirjaotavia

Laatukäsikirjasta löydät yleistä kuvausta Otavian nettikoulutuksista ja laatutyön lähtökohdista, tietoa laatustrategian laatutekijöiden näkymisestä sekä niiden mukaisesta kehittämisestä meillä.

Materiaalit

Laatutyön osana Nettilukio on tuottanut materiaalia mm. podcasteina ja videotallenteina. Laatutyön teemoja käsitellään henkilöstön näkökulmasta Nettilukion tuottamassa Järkipuinti – Oppimisen asialla -podcast-sarjassa sekä opiskelijoiden osallisuuden näkökulmasta Muikku puhuu -podcast-sarjassa.

Oppimisen tulevaisuus -Youtube-kanavalla ladataan myös laatutyötä koskevaa muuta materiaalia. Kanavalle julkaistaan videomuotoisena myös yllä mainitut podcastien jaksot.

 

Kuunneltavaa

Kaikki jaksot ovat kuunneltavissa mm. Spreakerissa ja Spotifyssa.

Järkipuinti, jakso 35: Laatutyö lukioissa

Mikkelin lukion, Nettilukion ja Savonlinnan taidelukion edustajat keskustelevat siitä, miten laatustrategiat on otettu käyttöön eri paikoissa ja millaista laatukäsikirjatyötä on tehty.

Järkipuinti, jakso 36: Kohtaamisia, vuorovaikutusta ja osallisuutta verkko-opiskelussa

Nettilukion ja etäkoulu Kulkurin opinto-ohjaajat ja opettajat keskustelevat siitä, miten verkko-opiskelussa on mahdollisuus rakentaa vuorovaikutteista, kohtaavaa ja osallistavaa toimintakulttuuria ja opiskelukäytänteistä.

Järkipuinti, jakso 37: Psykologinen turvallisuus oppimisen ja yhteistyön edistäjänä

Jaksossa keskustellaan Tampereen korkeakouluyhteisössä työskentelevän tiimivalmentajuuden asiantuntijan Maria Ruokosen kanssa muun muassa siitä, mitä psykologinen turvallisuus tarkoittaa käsitteenä ja miksi siihen on tärkeää kiinnittää huomiota juuri opiskelumaailmassa.

Järkipuinti, jakso 38: Mentalisoinnin tärkeys oppimisessa, yhteistyössä ja toimintakulttuurin kehittämisessä

Jaksossa perehdytään mentalisaation käsitteeseen ja mentalisaatiokyvyn kehittymiseen ja sen vaikutuksiin eri tilanteissa. Teemaan meitä johdattelee opiskelupsykologi Anni Hänninen. Käsitettä peilataan niin erilaisiin vuorovaikutus- ja yhteistyötilanteisiin kuin opiskelijoiden kanssa toimimiseen ja oppimiseenkin.


Muikku puhuu, jaksot 31 ja 32: Mikä ihmeen opiskelijakunta? osa 1 & 2

Näissä opiskelijoille suunnatuissa Muikku puhuu -podcastin jaksoissa keskustellaan osallisuudesta ja yhteisöllisyydestä Nettilukiossa opiskelijoiden näkökulmasta. Aiheina ovat mm. opiskelijakunta- ja tutor-toiminta sekä ylipäätään kokemukset lukio-opinnoista verkossa. Vieraina Nettilukion opiskelijakunta-aktiiveja.

 Alueellinen yhteistyö

Lyhty-hankkeessa on tehty paljon yhteistyötä niin Nettilukion ja Mikkelin lukion kesken kuin muiden lähialueiden lukioiden kanssa (Savonlinna, Pieksämäki). Tavattu on niin paikan päällä kuin etänä ja jaettu ajatuksia ja kokemuksia laatuprosesseista.

*Sivua päivitetään*

Lyhty-hankkeen koordinoinnista vastaa Otavian Nettilukion, ja hanketta toteututetaan Nettilukiossa, Otavian Aikuislukiossa ja Mikkelin lukiossa.

Hankkeen toimintaan ovat alla olevien lisäksi osallistuneet lukioiden opettajat, ohjaajat ja muu henkilöstö.

Lisätietoja hankkeesta

Aki Luostarinen

Kehittämispäällikkö, aineenopettaja

aki.luostarinen@otavia.fi
050 311 7255

 

Mikkelin lukion yhteyshenkilö

Kasvokuva Miika

Miika Lahti

Aineenopettaja, Mikkelin lukio

miika.lahti@sivistys.mikkeli.fi

 

Hankkeessa mukana

Laura Lappi

Erityissuunnittelija, laaja-alainen erityisopettaja

laura.lappi@otavia.fi

Kasvokuva Saana

Saana Wolff

Hanketyöntkeijä

saana.wolff@otavia.fi

Lyhty-logo

Ulla Koivukangas

Aineenopettaja, Mikkelin lukio

ulla.koivukangas@sivistys.mikkeli.fi