Lukulähde – Lukemisen iloa ja lukutaitoa lukiolaisille

Lukulähde – Lukemisen iloa ja lukutaitoa lukiolaisille on Opetushallituksen rahoittama hanke. Rahoitus on osa Lukuliikkeen toiminta-avustusta, jossa tuotetaa tukimateriaalia heikosti lukevien lasten, nuorten ja aikuisten tukemiseksi.

Hankkeen toiminta-aika: 8.11.2022–31.12.2023
Hankkeen toteuttaja: Nettilukio (Mikkelin kaupungin liikelaitos Otavia)
Hankkeen vastuuhenkilö: Aki Luostarinen

Hankkeen tavoitteet

Hankkeen toiminta jakautuu kahteen pääteemaan:

  • Lukutaidon ja lukemisen tuki lukion opintojaksoilla

  • Lukutaitoa ja lukuintoa vahvistavat tapahtuman ja materiaalit.

Hanke on pienimuotoinen, mutta sen toteuttamiseen osallistuu niin materiaalintuottajia kuin opettajiakin. Hankkeessa toteutetaan mm. lukuhaasteita, podcast-sarjaa ja opintojaksojen materiaaleja.

Tavoite 1: Lukemiseen johdattavat ja lukutaitoa vahvistavat täydentävät materiaalit lukion opintojaksoilla

Tavoitteena on

  • tuottaa eri oppiaineiden verkko-opintojaksoille kielitietoista ja saavutettavaa tukimateriaalia ja näihin liittyviä tehtäviä, jotka kannustavat lukemaan ja auttavat lukutaidon kanssa painiskelevia kehittämään sekä omaa kaunokirjallisuuteen että tietokirjallisuuteen liittyvää lukutaitoaan.

  • tukea opiskelijan lukustrategioita sekä kannustaa häntä henkilökohtaisesti innostavien ja merkityksellisten tekstien äärelle

  • edistää lukukokemuksia ja -elämyksiä, kannustaa ja innostaa lukemaan sekä vahvistaa myös tiedonkäsittelyn näkökulmaa niin kaunokirjallisten kuin tietotekstienkin äärellä. Lukemisen prosessia ja sen edellyttämää osaamista vahvistetaan monipuolisten lukukokemusten kautta.

Lukemisen ilo ja lukukokemukset sidotaan lukion eri oppiaineiden opintojaksoille, eikä niitä nähdä vain äidinkieleen ja kirjallisuuteen liittyvänä tavoitteena.

Tavoite 2: Lukutaitoa edistävät yhteisölliset tapahtumat lukiossa

Tavoitteena on

  • vahvistaa opiskelijoiden yhteisöllistä toimintaa lukemiseen liittyen tapahtumissa, joissa vahvistetaan ymmärrystä siitä, miten monenlaisia ja monenlaajuisia tekstejä lukutaito pitää sisällään (laaja tekstikäsitys), jaetaan vertaiskokemuksia lukemisen äärellä sekä innostetaan ja kannustetaan opiskelijoita lukemaan kukin omista lähtökohdistaan ja kiinnostuksen kohteistaan käsin.

  • yhteisöllisten vertaiskokemusten ja innostuksen lisäksi vahvistaa opiskelijoiden lukutaitoa jakamalla erilaisia lukemisen vinkkejä ja strategioita ja vahvistamalla näin opiskelijoiden lukuprosessia monenlaisten tekstien kanssa. 

Innostuksen sytyttäminen itselle läheisestä ja tutusta auttaa myöhemmin laajentamaan lukemisen kokemuskenttää. Yhteisölliset tapahtumat voivat liittyä niin kaunokirjallisten kuin tietotekstienkin lukemiseen.

PODCAST

AINEKOHTAISET

LUKUHAASTEET

YHTEYSTIEDOT

 
 
Lukulähde-podcastin logo, Lukulähde-logo, Nettilukio-logo, Opetushallitus rahoittaa hanketta -logo

Lukulähde-podcast - Lukemisesta, lukukokemuksista ja lukuvinkeistä

Lukulähde-podcast on sarja, jossa keskustellaan lukemisesta ja lukemattomuudesta, lukukokemuksista, monenlaisista eri teksteistä ja tekstimaailmoista ja ajatuksista lukemiseen ja teksteihin liittyen. Lisäksi jaetaan vinkkejä hyvistä kirjoitetuista teksteistä mutta myös erilaisista audiovisuaalisista teksteistä elokuvista kuunnelmiin ja peleihin.

Podcast-vieraina on eri ammattialojen edustajia ja eri-ikäisiä ja eri tavoin lukevia. Kuuntelee podcastia suoraan alla tai vaihtoehtoisesti esimerkiksi Spreakerissä, Spotifyssä tai Youtubessa.

 

Podcastin hostit ja vieraat

Podcast avaa ovia monenlaisiin lukijuuksiin ja jaksoista löytyy jotain monelle. On mediahäärää ja taiteen moniosaajaa, lukiolaisia, ohjelmistokehittäjää, kirjailijaa, muusikkoa ja sarjakuvataiteilijaa.

Podcastin käsikirjoitus
Aki Luostarinen, Ella Pitkäranta, Saana Wolff ja Salla Hiltunen

Podcast-hostit, 1. kausi
Ella Pitkäranta ja Aki Luostarinen

Podcast-hostit, 2. kausi
Saana Wolff ja Aki Luostarinen

Julkaisija
Otavian Nettilukio, Lukulähde-hanke

Aki Luostarinen kasvokuva

Aki Luostarinen

Pedagogi, aineenopettaja, kehityspäällikkö, podcastin host (kaikki kaudet) ja lukija

Kuuntele Akin jaksot:
Lukemisen lähteillä (1-1)
Vangitsevat vieraat (1-13)
Jotain uutta, jotain vanhaa (2-1)
Tuhat ja yksi tekstiä (2-13)
Ei kahta ilman kolmatta (3-1)
Vinkkejä vierailta (3-13)

Lisäksi Aki on mukana kaikissa jaksoissa hostina.

Ella Pitkäranta

Some- ja mediaosaaja, aineenopettaja, podcastin host (1. kausi), äänikirjojen ja podcastien ystävä

Kuuntele Ellan jaksot:
Lukemisen lähteillä (1-1)
Vangitsevat vieraat (1-13)

Lisäksi Ella on mukana 1. kaudella kaikissa jaksoissa hostina.

Salla Hiltunen

Sisältötoimittaja, suomen kielen ja tekstien asiantuntija, kirjagrammaaja, kirjoittaja, lukija

Salla on toiminut podcastin käsikirjoituksessa ideoijana sekä auttanut löytämään podcastiin sopivia vieraita ja teemoja.

Seuraa Haikuja kirjoista -tiliä Instagramissa.

Kuuntele Sallan jakso:
Selkeää kieltä, verkko-oppimateriaalia ja haikuja kirjoista (kausi 3, jakso 8)

Saana Wolff kasvokuva

Saana Wolff

Hanketyöntekijä, lukemiseen innostunut, podcastin host (2. ja 3. kausi)

Kuuntele Saanan jaksot:
Jotain uutta, jotain vanhaa (2-1)
Tuhat ja yksi tekstiä (2-13)
Ei kahta ilman kolmatta (3-1)
Vinkkejä vierailta (3-13)

Saanan toimii lisäksi kaikissa 2. ja 3. kauden jaksoissa hostina.

Riikka Utriainen, Helmet-lukuhaaste

Ulla Koivukangas, opettaja ja julkaisuasiantuntija

Ulla Koivukangas on koulutukseltaan äidinkielen opettaja, mutta hän toimi podcastia äänittäessä julkaisuasiantuntijana XAMKilla.

Kuuntele Ullan jakso (kausi 1, jakso 4): Lukuilo ennen kaikkea

Jenni Linturi, kirjailija ja koulutussuunnittelija

Jennin esikoisteos Isänmaan tähden oli Finlandia-ehdokkaana 2011. Jenni toimii lisäksi Otaviassa koulutussuunnittelijana.

Kuuntele Jennin jakso (kausi 1, jakso 5): Lukeminen ei ole vakavaa, ja hyvä niin

Noel Niskanen, psykologi

Noel on toiminut psykologian asiantuntija mm. Otavian Nettilukion HOT-hankkeessa tuottamassa Opinvoimalan sisältöä.

Kuuntele Noelin jakso (kausi 1, jakso 6): Valta, representaatiot ja lasten kirjat

Katariina, #kirjagramsuomi

Katariina on yksi Kirjagram-Suomi-yhteisön ylläpitäjistä Instagramissa. Hän lukee paljon niin vapaa-ajallaan kuin opinnoissaankin.

Seuraa Kirjagram Suomi -tiliä Instagramissa.

Kuuntele Katariinan jakso (kausi 1, jakso 7): Kirjagram modernin ajan lukupiirinä

Samuel Marie-Louise, IT-asiantuntija

Martiniquelta maailmalle lähtenyt Samuel sukeltaa lukemalla suomalaiseen mielenmaisemaan ja huolehtii työkseen IT-ratkaisuista Otaviassa.

Kuuntele Samuelin jakso (kausi 1, jakso 8): Kirjoja monella kielellä

Sari Sulkunen, apulaisprofessori ja tutkija

Sari tutkii Jyväksylän yliopistossa monilukutaitoa ja toimii apulaisprofessorina.

Kuuntele Sarin jakso (kausi 1, jakso 9): Monien tekstien maailmassa

Anni Hännen, psykologi

Anni on toiminut psykologina mm. lasten ja perheiden parissa ja lukiossa. Podcastia äänittäessä hän työskenteli Helsingin kaupungin Digimieli-hankkeessa. Anni ei ole aina ollut lukutoukka, vaan on aloittanut harrastuksen aikuisena ikään kuin takamatkalta.

Kuuntele Annin jakso (kausi 1, jakso 10): Kotona kirjassa

Piki Rantanen, runoilija, taiteen moniosaaja ja mediahäärä

Piki kirjoittaa omia tekstejä, lukee paljon muiden tekstejä, tuottaa some-sisältöä, ottaa kantaa, meikkaa ja on kaiken kaikkiaan - kuten itsekin itseään kuvaa - mediahäärä.

Seuraa Pikiä Instagramissa

Kuuntele Pikin jakso (kausi 1, jakso 11): Kokemista ja ilmaisua ilman elitismiä

Mikko Toiviainen, kirjailija ja some- ja kirja-aktiivi

Mikko on ottanut aiemmissa some-kampanjoissaan kantaa erityisesti miesten ja poikien lukuharrastukseen. Lukeva isä on itsekin kirjailija, lukee äänikirjoja äänikirjapalveluihin ja toimii some-aktiivina.

Seuraa Mikkoa Instagramissa

Kuuntele Mikon jakso (kausi 1, jakso 12): Sarjakuvista klassikoihin ja somesta tekoälyyn

Sonja, nettilukiolainen

Millaista on opiskella Nettilukiossa? Miten opiskelijan tekstiarki koostuu ja miten se rytmittyy muun lukemisen kanssa? Entä millaisia tekstimaailmoja rakentuu coneissa?

Kuuntele Sonjan jakso (kausi 2, jakso 2): Fiktiivisten maailmojen reppureippaamista

Jenni Poutiainen

Jenni on pitänyt pitkään Mielenmaisemia-kirjagramia. Lisäksi hän toimii freelance-kustannustoimittajana sekä kirjoittaa itse. Millaista on kustannustoimittajan arki?

Seuraa Jenniä Instagramissa.

Kuuntele Jennin jakso (kausi 2, jakso 3): Kustannustoimittajan mielenmaisemia

Kustannus Z

Lea Pennanen ja Mimmi Riikonen pitävät nuorten kirjailijoiden julkaisuihin keskittyvää Kustannus Z:aa. Millaista kustantamon pyörittäminen on?

Tutustu Kustannus Z:n julkaisuihin.

Kuuntele Lean ja Mimmin jakso (kausi 2, jakso 4): Lasten ja nuorten ääni, teksti ja teos

Anne Muhonen

Anne on kuvataiteilija, joka on julkaissut lukuisia sarjakuvateoksia uransa aikana. Millaista on kuvan kieli ja kuvan ja tekstin yhdistäminen

Tutustu Annen tuotantoon.

Kuuntele Annen jakso (kausi 2, jakso 5): Kuvan kertomaa ja tekstin turvaa

Tero Tanttu

Tero toimii ohjelmistosuunnittelijana ja -kehittäjänä Otaviassa. Hän esimerkiksi koodaa oppimisympäristö Muikkua. Hän on myös muusikko. Millaista on koodin ja musiikin kieli?

Tutustu Muikku-oppimisympäristöön

Kuuntele Teron jakso (kausi 2, jakso 6): Ohjelmointikielistä nuotteihin ja äänikirjoihin

Hannele, nettilukiolainen

Nettilukiossa opiskeluarki rakentuu monenlaisista teksteistä. Miten tekstiarki rakentuu ADHD:n kanssa?

Kuuntele Hannelen jakso (kausi 2, jakso 7): Sukelluksia tarinoihin ja pauselle pulmapeleillä

Mari Hintikka

Mari toimii sanataidekouluttajana Jyväskylässä ja Keski-Suomen sanataideyhdistys Rapina Ry:ssä.

Tutustu Rapina Ry:hyn

Kuuntele Marin jakso (kausi 2, jakso 8): Sanataide lukemisen innostaja

Linda Saukko-Rauta

Linda on koulutukseltaan kielten opettaja, mutta työskentelee tällä hetkellä livekuvittaja.

Tutustu Lindan yritykseen ja töihin.

Kuuntele Lindan jakso (kausi 2, jakso 9): Lakeuksilta livekuvittajaksi – Kirjoitetut ja kuvitetut tarinat

Johanna Suominen

Johanna toimii yhteisöviestijänä Jämsän kohtaamispaikassa Jämsän Tehdas. Hän viestii, vuorovaikuttaa ja kirjoittaa aktiivisesti.

Kuuntele Johannan jakso (kausi 2, jakso 10): Kohtaamisia, uuden oppimista ja yhteisöviestintää

Johanna Hämäläinen

Johanna toimii oppilaitospsykologina yläkoulussa ja lukiossa. Hän on aktiivinen lukija ja teatteriharrastaja.

Kuuntele Johannan jakso (kausi 2, jakso 11): Minäaikaa, heittäytymistä ja oivaltamisen iloa tekstien äärellä

Outi Moilanen

Outi toimii kokemusasiantuntijana Erilaisten oppijoiden liitossa. Hän on viestinnän ammattilainen ja toimittaja.

Tutustu Erilaisten oppijoiden liitto Ry:hyn.

Kuuntele Outin jakso (kausi 2, jakso 12): Lukivaikeus - Salailusta supervoimaksi

Anton, Ahdistuksen sanoja

Anton pitää Instagramissa Ahdistuksen sanoja -tiliä, johon hän postaa blackout-runoutta.

Tutustu Ahdistuksen sanoja -tiliin (Instagram).

Kuuntele Antonin jakso (kausi 3, jakso 2): Ahdistuksen sanoja kirjoissa ja blackout-runoissa

Tarja Varpanen

Tarja toimii Nettilukiossa äidinkielen ja kirjallisuuden opettajana ja on itsekin kova lukemaan.

Tutustu Nettilukioon.

Kuuntele Tarjan jakso (kausi 3, jakso 3): Lukemisen outo viehättäjä tekstipainotteisessa arjessa

J. S. Meresmaa

Meresmaa on laajasti julkaissut suomalainen kirjaiija, jonka tuotanto painottuu spekulatiiviseen fiktioon.

Tutustu Meresmaahan.

Kuuntele Meresmaan jakso (kausi 3, jakso 4): Kirjailijaksi puolivahingossa mutta tositarkoituksella

(Kuva: Outi Puhakka)

Kati Vasalampi

Kati toimii Jyväskylän yliopiston apulaisprofessorina ja tutkii lukemisen vaikutusta.

Tutustu Katiin X:ssä.

Kuuntele Katin jakso (kausi 3, jakso 5): Tutkijan havaintoja lukemisen merkityksestä

Aleksis Salusjärvi

Aleksis on toiminut muun muassa kulttuuritoimittajana ja sanataidekasvattajana haastavassa elämäntilanteissa olevien kanssa.

Tutustu Aleksikseen X:ssä.

Kuuntele Aleksiksen jakso (kausi 3, jakso 6): Lukemisen elossa pitävä voima

Alexandra Salmela

Alexandra on Suomeen asettunut kirjailija, jonka teoksia on julkaistu sekä suomeksi että mm. hänen äidinkielellään tšekiksi.

Tutustu Alexandraan.

Kuuntele Alexandran jakso (kausi 3, jakso 7): Prahaa, draamaa ja satuja - kirjailijan matkasta ja maailman sanoittamisesta

Shadia Rask

Shadia Rask on filosofian tohtori ja opintovapaalla oleva Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimuspäällikkö.

Tutustu Shadian työhön THL:ssä.

Kuuntele Shadian jakso (kausi 3, jakso 8): Normeja, narratiiveja ja representaatiota

Mikko Tarmia

Mikko toimii Otaviassa mediatuottajana ja hän on lisäksi muusikko ja säveltäjä (mm. pelimusiikkia).

Tutustu Mikkoon.
Tutustu Otavian oppimateriaaleihin Muikku-oppimisympäristössä.

Kuuntele Mikon jakso (kausi 3, jakso 10): Musiikilla maailmoja rakentamassa – Pelimusiikista, säveltämisestä ja soittamisesta

Riina Tanskanen

Riina on kuvataiteilija, joka julkaisee Tympeät tytöt -sarjakuvaa myös Instagramissa.

Tutustu Riinaan Instagramissa.

Kuuntele Riinan jakso (kausi 3, jakso 11): Yhteiskunnan kipusykkyröitä ja pehmeää kauneutta

Janne Riittinen

Janne toimii Nettilukiossa matemaattisten aineiden opettajana ja harrastaa mm. lautapelejä.

Tutustu Nettilukioon.

Kuuntele Jannen jakso (kausi 3, jakso 12): Fyysikon matkassa matematiikan, tieteiskirjojen ja lautapelien maailmoissa

 

Kausi 1 Youtubessa

 
 

Kausi 2 Youtubessa

 
 

Kausi 3 Youtubessa

 
 

Lukuhaasteet

Lukulähde-hankkeessa on järjestetty myös kaksi lukuhaastetta. Lukuhaasteiden tavoitteena on ollut kannustaa lukemaan tai kuuntelemaan itselle uudenlaisia tekstejä, jakaa erilaisia luku- ja kuunteluvinkkejä sekä luoda yhteisöllisyyden kokemusta. Haasteet on pyritty pitämään sellaisina, että niihin on ollut mahdollisimman helppo osallistua, ja osallistumisen tapoja on myös ollut monia.

Kevään lukuhaaste (14.3.–31.5.2023)

Kevään lukuhaaste kesti parin kuukauden ajan, ja sen aikana sai lukea tai kuunnella mitä halusi. Lukuhaasteen tavoitteena oli auttaa osallistujia löytämään itselle sopivia tapoja lisätä lukemista omassa arjessa.

Lukuhaasteessa koottiin myös erilaisia lukuvinkkejä padlet-seinälle, ja linkkiä jaettiin opiskelijoille.

Haasteen aikana luettuja ja kuunneltuja tekstejä varten tehtiin oma padlet, jonne osallistujat saivat merkitä tekstinsä anonyymisti.

Lukuhaasteessa käytetty lukubingo.

Lukubingo

Lukuhaasteen tueksi ja inspiraatioksi tehtiin myös 16 kohdan bingoruudukko, jossa on erilaisia tekstejä sekä erilaisia lukemisen paikkoja ja tapoja. Osa kohdista määrittelee tekstilajia, osa taas tekstin sisältöä.

Jokainen sai hyödyntää bingoruudukkoa haluamallaan tavalla ja yrittää täyttää esimerkiksi yhden kohdan, bingorivin tai vaikka koko ruudukon.

Bingoruudukossa ohjeistetaan lukemaan teksti tai kirja

  • joka on selkokirja

  • joka on käyttöohje tai resepti

  • jossa on hieno kansi

  • jossa esiintyy muikku tai muita kaloja

  • bussissa tai junassa

  • joka on sarjakuva

  • ääneen toiselle tai yhdessä toisen kanssa

  • joka on oppikirja

  • jonka tapahtumat sijoittuvat historiaan

  • jossa kuljetaan metsässä tai ollaan luonnossa

  • kivellä istuen

  • jonka henkilö opiskelee (plussaa etäopinnoista)

  • joka on äänikirja (eli kuuntele)

  • jossa selviydytään vaikeuksista tai haasteista

  • jossa on eläimiä

  • jota joku on suositellut sinulle.

Palkinnot

Lukuhaasteeseen osallistuvat saivat osallistua myös lukuaiheisen yllätyspalkinnon arvontaan, jos halusivat. Haasteen lopuksi yhteystietonsa jättäneiden kesken arvottiin kirjapalkinto.

Lisäksi lukuhaasteen ohjeiden yhteydessä mainittiin, että lukuhaasteella suojellaan suomalaista ikimetsää ja jokainen luettu teos kerryttää yhteistä pottia. Haasteen lopuksi lahjoitettiin 100 euroa Luonnonperintösäätiölle suomalaisen ikimetsän suojelemiseksi.

Syksyn 2023 lukuhaaste (16.10.–17.12.2023)

Syksyn lukuhaaste kesti pari kuukautta, ja siihen pystyi osallistumaan kahdella eri tavalla:

  1. lukemalla tai kuuntelemalla mitä halusi

  2. tekemällä viikkokohtaisia haasteita.

Keväällä kerättyä lukuvinkki-padletia päivitettiin syksyä varten, ja linkkiä padletiin jaettiin myös tämän lukuhaasteen inspiraatioksi.

Haasteen aikana luettuja ja kuunneltuja tekstejä varten tehtiin oma padlet, jonne osallistujat saivat merkitä tekstinsä anonyymisti.

Viikkohaasteet

Lukuhaasteeseen kuului erilaisia viikkokohtaisia haasteita, joita osallistujat saivat tehdä myös koko haasteen ajan. Jokainen viikkohaastekohta jaettiin myös Nettilukion Instagram-tilillä haasteeseen liittyvien luku- tai muiden vinkkien kera. Tässä on kaikki viikkohaasteet IG-julkaisuineen.

Viikko 1: Lue jotain, mitä luit lapsena

Viikko 2: Kirjoita haiku jostain sinulle tärkeästä teoksesta

Viikko 3: Lue jotain pelottavaa tai kauheaa

Viikko 4: Lue jotain peliteemaista

Viikko 5: Muuta lempikirjasi emojeiksi

Muutimme muutaman oman lempikirjamme emojeiksi esimerkeiksi ja arvuuteltavaksi.

Viikko 6: Lue sarjakuvaa

Viikko 7: Lue jossain sinulle uudessa paikassa

Esimerkkeinä on muutama kuva eri paikoista, joissa kävimme lukemassa.

Viikko 8: Lue jotain suomalaista

Viikko 9: Vielä tämä viikko aikaa osallistua lukuhaasteeseen!

Lukutunnit: aika ja paikka pysähtyä

Syksyn 2023 lukuhaasteen ajan järjestettiin Nettilukiossa myös yhteisiä ja kaikille opiskelijoille avoimiai lukutunteja. Niille opiskelijat saivat tulla lukemaan esimerkiksi opintoihin liittyviä tekstejä, vapaa-ajan tekstejä tai lukuhaasteen viikkotehtäviin liittyviä tekstejä. Lukutunnit järjestettiin Google Meetissä.

Miksi lukutunteja?

Nettilukiossa opiskellaan paljon itsenäisesti. Opiskelijat ovat kaivanneet opiskelua rytmittämään myös opintojaksojen opetuksen ulkopuolisia vapaaehtoisia tapaamisia. Monet opiskelijat ovat jakaneet kokemuksiaan siitä, että he hyödyntävät opiskellessaan esim. Pomodoro-tekniikkaa, joka auttaa keskittymään kulloinkin käsillä olevaan tekemiseen ja aikatauluttamaan omaan opiskelua. Haasteeksi koetaan usein se, että arjen tiimellyksessä esimerkiksi lukeminen voi helposti jäädä muun tekemisen jalkoihin ja aikaa sille voi olla vaikea oma-aloitteisesti löytää.

Lukutunnit haluttiinkin toteuttaa mahdollisimman matalan kynnyksen tapahtumana, johon kenen tahansa on helppo tulla mukaan. Lukemaan saa tulla mitä tahansa itselle sillä hetkellä tärkeää tekstiä. Olipa kyse sitten ruotsin tai bilsan opiskelumateriaaleista, äikän opintojaksolle luettavasta kirjasta tai mistä tahansa vapaa-ajan tekstistä aina sarjakuvista romaaneihin tai tietokirjoihin. Lukipa yksi opiskelija lukutunneilla löytämäänsä tietokirjaa siitä, kuinka voisi oppia lukemaan nopeammin.

Yhteisöllisyyden kokemuksen vahvistamiseksi moni opiskelija on kertonut riittävän jo sen, että hyödyntää YouTubesta löytyviä study with me -nauhoitteita, joissa joku on kuvannut itseään opiskelemassa. Samassa hengessä toteutettiin lukutunnit, jossa muut opiskelijat kuitenkin ovat oikeasti läsnä. Näin opiskelijalla on aidosti mahdollisuus myös käydä keskustelua omista luetuista teksteistä ja jakaa kokemuksia ja lukuvinkkejä muille. Myös pelkkä mukana oleminen on sallittua: aina ei ole se hetki, kun itsellä on kerrottavaa ja jaettavaa, mutta voi nauttia siitä, kun muut kertovat omista kuulumisista ja lukukokemuksistaan.

Miten lukunnit toteutettiin?

Lukutunneilla paikalla oli aina vähintään yksi Nettilukion työntekijä, joka piti kameran ja mikin päällä. Vetäjinä toimi niin aineenopettajia kuin muitakin toiminnasta innostuneita Otavian nettikoulutusten työntekijöitä. Tämä antoi mahdollisuuden opiskelijoille tutustua työntekijöihin myös opetuksen, kurssien toimitustyön tai muun perustyötehtävän ulkopuolella. Mukana oli esimerkiksi matematiikan ja psykologian opettajat ja Muikku-oppimisympäristön oppimateriaalien toimittaja.

Opiskelijat saivat lukutunneilla vapaasti valita, halusivatko he olla mukana kameralla ja äänillä vai esimerkiksi chatin välityksellä. Kameran sai myös kohdistaa haluamallaan tavalla. Sai esimerkiksi kuvata vain lukemaansa kirjaa, niin etteivät omat kasvot näy.

Lukutunnit etenivät seuraavaan tapaan:

  • 10-15 min: Työntekijä toivottaa osallistujat tervetulleiksi ja muistuttelee lukuhaasteeseen liittyvästä kuluvan viikon viikkohaasteesta. Työntekijä ja osallistujat saavat kertoa, mitä he ovat valinneet luettavaksi kyseiselle lukutunnille. Kerronnan tapa on vapaa, eli minimissään voi kertoa valitsemansa tekstin tai halutessaan myös laajemmin, millaisesta tekstistä on kyse, ja miksi on sen valinnut. Kertoa voi ääneen tai chatissa.

  • 30-40 min: Rauhallista lukemista. Jokainen saa pitää taukoja silloin, kun on itselle sopiva hetki. Lukemisen aikana ei puhuta.

  • 10-15 min: Jateaan lukukokemiksia ja keskustellaan siitä, miten lukeminen sujui. Tässä kohtaa voi myös halutessaan jakaa muitakin lukuvinkkejä muille. Lukuhaasteen aikana käytiin lisäksi lopussa läpi tulevan viikon lukuhaaste.

Ainekohtaiset vinkit

Tälle sivulle on koottu joitain Lukulähde-hankkeessa tuotettuja eri oppiaineisiin sopivia vinkkejä. Osa vinkeistä sisältää pelkkiä kirjavinkkauksia, osassa on mukana myös tehtäväideoita opiskelijoiden kanssa toteutettavaksi.

Ainevinkit voivat täydentyä. Alla olevat diapohjat päivittyvät automaattisesti, kun niihin lisätään uutta sisältöä.

Mitä huomioida?

Erilaisia tekstejä voi hyödyntää lukiossa kaikkien oppiaineiden opiskelussa. Teksteihin tutustuminen ja monilukutaidon kehittäminen eivät ole vain kieliä ja kirjallisuutta käsittelevien oppiaineiden tehtävä. Eri oppiaineissa voi hyödyntää niin alalle ominaisia tietotekstejä kuin erilaisia fiktiivisiä tekstejäkin.

Fiktiivisten tekstien hyödyntämisen etuja ovat mm.

  • Opiskelija voi havainnoida ja arvioida opiskelemiaan ilmiöitä ja oppimaansa teoriaa fiktiivisissä maailmoissa ja tarinoissa. Tämä voi auttaa esim. kyvyssä soveltaa opittua tai tehdä havaintoja opituista ilmiöistä.

  • Opiskelija voi tehdä fiktiiviseen maailmaan liittyviä tehtäviä, joissa hän testaa oppimaansa, esimerkiksi toteuttamalla fysiikan laskutehtäviä kuvitteellisessa ympäristössä ja tapahtumissa.

  • Opiskelija voi innostua kyseisen tiedonalan opiskelusta tai motivoitua oppiaineen mahdollisiin jatko-opinto- tai urapolkuihin.

  • Fiktiiviset tekstit voivat auttaa yhdistämään opiskeltavaan tietoon tunnekokemuksia, jotka vahvistavat muistijälkeä ja tukevat laajempien kokonaisuuksien ymmärtämistä. Halu soveltaa opittua eri yhteyksissä voi vahvistua.


Äidinkieli ja kirjallisuus

Biologia

Englanti ja ruotsi

Fysiikka

Kemia

Logot Lukulähde ja Opetushallitus rahoittaa hanketta ja Nettilukio

Lukulähde-hankkeen toteutuksesta vastaa Otavian Nettilukio. Hanketoiminta kohdistuu lukiolaisille suunnattuun lukutaitoa kehittävään toimintaan. Löydät tarkempaa tietoa lukuhaasteista, lukutunneista, ainekohtaisista lukuvinkeistä ja podcastista tämän sivuston muilta alasivuilta.

Hankkeen koordinaattori

Aki Luostarinen, kehityspäällikkö
050 311 7255
aki.luostarinen@otavia.fi

  • Lukutuntien suunnittelu ja vetäminen

  • Podcastin suunnittelu, juontaminen, editointi ja julkaisu (kaudet 1-3)

  • Lukuhaasteiden ja ainekohtaisten lukuvinkkien suunnittelu ja toteutus

Hankkeessa lisäksi mukana

Salla Hiltunen, sisältötoimittaja
salla.hiltunen@otavia.fi

  • Lukutuntien suunnittelu

  • Podcast-käsikirjoituksen ja vieraiden suunnittelu (erit. kaudet 2 ja 3), podcast-vieraana kaudella 3

  • Lukuhaasteiden ja ainekohtaisten lukuvinkkien suunnittelu ja toteutus

Saana Wolff, hanketyöntekijä (08/2023-07/2024)
saana.wolff@otavia.fi

  • Podcastin suunnittelu, juontaminen ja editointi (kaudet 2 ja 3)

Ella Pitkäranta, hanketyöntekijä (11/2022-07/2023)

  • Podcastin suunnittelu, juontaminen ja editointi (kausi 1)

  • Ensimmäisen lukuhaasteen suunnittelu