Mikkelin lukion laatukäsikirjatyö jatkaa OPS-työtä

SPS Quality Model Continual improvement in Performance. Ensimmäinen monikulmio: Resource management (Human resources, School Environment, Information resources, Infrasturcture), josta nuoli toiseen monikulmioon: Process Management (Academic, non-aca…

Kuvalähde: The Quality Model that is implemented at SPS College Swat, Wajahat.ali87, Wikimedia commons.

 

Ainakin jo vuodesta 1998 alkaen lukiokoulutuksen järjestäjiä on velvoitettu arvioimaan toimintaansa ja julkistamaan tuloksia. Tästä huolimatta harvassa lukiossa on tehty varsinaista laatukäsikirjaa tai muuten tehty järjestelmällistä laadunhallintaa. Mikkelin lukiossakin laatukäsikirjasta on puhuttu useana vuonna, mutta nyt lopulta hankerahoituksen avulla työ saatiin kunnolla käyntiin ja yhdeksi Tulus-hankkeen neljästä painopistealueesta muotoutui laatukäsikirjatyö.  

Laatukäsikirjatyön alussa opettajakunnan suhtautuminen oli hieman epävarma. Aiheuttaisiko laadun arviointi merkittävää lisätyötä opettajille? Tuottaisiko laadunvalvonta kilpailuasetelmia opettajien tai oppiaineiden välille? Entä olisiko laatutyöstä mitään hyötyä lukion opiskelijoille, joiden takia koko lukiokoulutus kuitenkin on sentään olemassa?

Nyt hankkeen loppuvaiheessa näihin ja muihin ennakkopohdintoihin on saatu vastauksia. Opettajakunta on sitoutunut kiitettävästi työhön ja laatukäsikirjan tarkoitus – tuoda näkyväksi lukiossa tehty työ ja antaa välineitä toiminnan kehittämiseen edelleen – on ymmärretty. Mikä parasta, tällä kertaa hankkeen loppuessa toiminta ei myöskään lopu vaan lukioon muodostettu laatutyöryhmä jatkaa laatutyötä omalla rahoituksella.  

Lopullisesti Mikkelin lukion laatukäsikirja valmistuu lukuvuoden 2021-22 aikana. Tulus-hankkeen aikana on laadittu laadun kriteerit, kyselyt ja mittaristot laadun arviointiin sekä sitoutettu henkilöstö mukaan työhön. Työtä jatkavan työryhmän tehtävät on määritetty ja palkkaus resursoitu. Lopulta laatukäsikirjatyö on nivoutunut erinomaisesti yhteen OPS-työn kanssa. OPS-prosessin aikana pohdittiin auki lukion toimintakulttuuri, arvot sekä arviointi ja nyt näiden toteutumista – ja uuden OPS:n tuomia muutoksia – päästään seuraamaan ja analysoimaan laatukäsikirjan mukaisesti. OPS-työ ei lopu valmiiseen asiakirjaan vaan jatkuu tulevina vuosina lukion kehittyessä ja ajan uusien haasteiden noustessa esiin.

Veson yhteydessä pidetyn laatukäsikirjakoulutuksen diat (pienryhmätyöskentelyn osuudet karsittu):

Tutustu:

Saat Laatukäskirjakoulutuksen diat auki viereistä kuvaa klikkaamalla tai tästä linkistä: https://drive.google.com/file/d/1XpGImKtIxS9teAH-uo0Yv7SLmxLQVX1l/view?usp=sharing


Teksti: Miika Lahti

MiikaLahti.jpeg