DigiLukiseulasta apua etäopiskelijalle

Nettilukiossa otettiin alkuvuodesta 2020 käyttöön Niilo Mäki -instituutin DigiLukiseula. Sen käyttöönotto, suunnittelu ja toteutus ovat olleet suurilta osin Vahvistu Verkossa -hanketta. Kuitenkin Tulus -hankkeen yhtenä tavoitteena on ollut tuen tarpeiden tunnistaminen Nettilukiossa, joten työtä on tehty päällekkäin molempiin hankkeisiin. 

“DigiLukiseula on seulontatesti, joka on tarkoitettu yli 15-vuotiaiden perusluku- ja kirjoitustaidon sekä luetun ymmärtämisen arviointiin. DigiLukiseulalla lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arviointi on nopeaa, koska tehtävien tekeminen, tarkistaminen ja pisteyttäminen hoituvat digitaalisesti. Seulonnan jälkeen tarkempaa arviointia voidaan jatkaa Niilo Mäki Instituutin Lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestistöä nuorille ja aikuisille -arviointivälineen (Nevala ym. 2006) avulla. Arvioinnista saatu tieto toimii pohjana tukitoimien suunnittelulle” (https://digilukiseula.nmi.fi/).

DigiLukiseula on hyvä ja toimiva esimerkki tuen tarpeen tunnistamisesta verkon välityksellä. Nettilukion opiskelijat opiskelevat ympäri Suomea ja maailmaa, joten kyseessä on arkeamme huomattavasti helpottavat työväline. Lukiseulan käyttöönotto Nettilukiossa on ollut tärkeä askel tuen varhaiseen tunnistamiseen ja tuen tarjoamiseen. Jokainen opiskelija tarvitsee yksilöllistä tukea ja tähän tarpeeseen Tulus -hankkeessa on pyritty kiinnittämään huomiota. 

Nettilukiossa DigiLukiseulaa koordinoi yksi henkilö, joka opastaa opiskelijan seulan tekemiseen yksityiskohtaisesti. Sama henkilö tarkistaa myös seulan tulokset ja keskustelee tarpeen mukaan opiskelijan tuloksista henkilökohtaisesti. Niilo Mäki -instituutti tarjoaa testin ohjaavalle henkilölle testiohjeen, jossa on yksityiskohtaisesti kerrottu, miten testiä käytetään ja mitä tulee ottaa huomioon ohjeistaessa opiskelijaa.

Tulus -hankkeen tiimoilta on ollut tärkeää luoda toimiva polku lukiseulontaan ja sen jälkeiseen aikaan. Nettilukion henkilökuntaa on tiedotettu käyttöönotosta, opiskelijat tietävät, miten toimia, mikäli herää huoli omasta lukemisesta tai kirjoittamisesta. 

Opiskelijoiden palaute seulasta on ollut positiivista, yksikään opiskelija ei ole jättänyt seulaa tekemättä sen vuoksi, että tekniset taidot eivät olisi riittäneet. Opiskelijat kertovat lukiseulan tekemisen olleen helppoa ja nopeaa. 

Tuen tarpeiden tunnistaminen ja sen käytännön toteutuksen pohdinnat jatkuvat Tulus-hankkeen jälkeen muissa hankkeissa ja sisäisenä kehittämistyönä Nettilukiossa. Hankkeen päätyttyä saamme myös eristyisopettajan työskentelemään lukiseulonnan ja -testausten kanssa.


Teksti: Annika Auronen
Julkaisu: Aki Luostarinen